Vrijwilliger als vennootschap

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

Vrijwilliger als vennootschap

#1 , 08 jun 2022 14:53

Is het mogelijk om een vrijwilligerscontract aan te gaan via een vennootschap i.p.v. natuurlijk persoon?
Ik krijg geen vrijwilligersvergoeding van de non-profit (hoeft ook niet), maar kan zo wel enige verplaatsingen of andere relevante kosten als zaakvoerder in rekening brengen.

Is voor een non-profit organisatie in Australië.
Ik heb een Belgische vennootschap.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 08 jun 2022 15:09

Vanuit uw vennootschap dient u steeds te factureren, ook als het slechts onkosten zijn.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 jun 2022 15:38

Vanuit uw vennootschap dient u steeds te factureren, ook als het slechts onkosten zijn.
Dus indien geen facturatie mogelijk aan non-profit, kan ik geen vrijwilligersovereenkomst aangaan met de vennootschap?

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#4 , 08 jun 2022 15:44

Een vennootschap kan niet vrijwillig werken.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 jun 2022 15:54

Een vennootschap kan niet vrijwillig werken.
Maar een vennootschap kan wel onbezoldigd bestuurder zijn in een non-profit.
Is dat niet tegenstrijdig?

LeenW
Berichten: 12839

#6 , 08 jun 2022 16:29

Een vennootschap kan niet vrijwillig werken.
Maar een vennootschap kan wel onbezoldigd bestuurder zijn in een non-profit.
Is dat niet tegenstrijdig?
Maar dan zijn er ook geen onkostenvergoedingen, hier zou dat wel de bedoeling zijn?

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#7 , 08 jun 2022 19:31

Een vennootschap kan niet vrijwillig werken.
Maar een vennootschap kan wel onbezoldigd bestuurder zijn in een non-profit.
Is dat niet tegenstrijdig?
Maar dan zijn er ook geen onkostenvergoedingen, hier zou dat wel de bedoeling zijn?
Dag Leen, dat is een goed punt.
Er is inderdaad geen sprake van een onkostenvergoeding.

Stel nu dat ik enkele keer per maand een ritje doe naar lokale vestigingen (met privéwagen), kantoorbenodigdheden, e.d.
De vzw zal me daarvoor niet vergoeden, en dat is OK.

Echter zou ik het persoonlijk fijn vinden als mijn vennootschap (die indien mogelijk een vrijwilligers-engagement aangaat met een vzw) mij daarvoor kan vergoeden (met inkomsten die via andere klanten is verworven).

Is dit een mogelijkheid?

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#8 , 08 jun 2022 19:43

Hoe zit het dan bvb. met pro-bono adviesverlening? Dat is toch ook "gratis"?

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#9 , 08 jun 2022 19:53

Begrijp uw topic helemaal niet.
Eerst in uw topic : non profit organisatie in Australië. Nu in #7 ritjes lokale vestigingen ???
Wat is de echte bedoeling van uw topic of werkzaamheden ?
Zaakvoerder van een vennootschap.

U zoekt mogelijkheden tot ??? extra vergoedingen.
Is extra verduidelijkingen noodzakelijk om niet dubieus te lijken.

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#10 , 08 jun 2022 20:13

Ik wil gratis adviesverlening (geschat rond 5 à 8u per week) geven aan een internationale organisatie die gevestigd is in Australië met honderden vestigingen wereldwijd. Belangrijk hier is dat de vrijwilligerovereenkomst dus wordt getekend met een Australische entiteit als tegenpartij.

Mijn advies zal vnl. gelden voor het optimaliseren van de operationele zaken in hun vestigingen in België en de rest van Europa. Hiervoor zal ik regelmatig bezoek brengen aan deze vestigingen (vnl. in België) met privéwagen en vermoedelijk andere kleine onkosten maken (parking, bureaumateriaal, etc.).

Mijn vraag is of het mogelijk is om deze overeenkomst te tekenen met mijn vennootschap zodat ik dergelijke kleine onkosten kan terugvorderen van mijn vennootschap als zaakvoerder, in plaats van ze privé op te hoesten. Dit is gewoon een fiscale kwestie, niets dubieus aan.

Samengevat: Ik wil pro-bono advies verlenen (100% gratis zonder onkostenvergoeding vanuit de Australische vzw). Wil dit graag via m'n vennootschap laten verlopen om fiscaal te optimaliseren.

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#11 , 08 jun 2022 20:22

Ik wil gratis adviesverlening (geschat rond 5 à 8u per week) geven aan een internationale organisatie die gevestigd is in Australië met honderden vestigingen wereldwijd. Belangrijk hier is dat de vrijwilligerovereenkomst dus wordt getekend met een Australische entiteit als tegenpartij.

Mijn advies zal vnl. gelden voor het optimaliseren van de operationele zaken in hun vestigingen in België en de rest van Europa. Hiervoor zal ik regelmatig bezoek brengen aan deze vestigingen (vnl. in België) met privéwagen en vermoedelijk andere kleine onkosten maken (parking, bureaumateriaal, etc.).

Mijn vraag is of het mogelijk is om deze overeenkomst te tekenen met mijn vennootschap zodat ik dergelijke kleine onkosten kan terugvorderen van mijn vennootschap als zaakvoerder, in plaats van ze privé op te hoesten. Dit is gewoon een fiscale kwestie, niets dubieus aan.

Samengevat: Ik wil pro-bono advies verlenen (100% gratis zonder onkostenvergoeding vanuit de Australische vzw). Wil dit graag via m'n vennootschap laten verlopen om fiscaal te optimaliseren.
Dat is al een veel duidelijker topic.
Het is heel belangrijk om de forumleden goed te informeren om een echte reactie te plaatsen. Soms is summier onderwerp voor verkeerde interpretaties.

LYNX XX
Berichten: 2519
Juridisch actief: Nee

#12 , 08 jun 2022 20:26

Laatst gewijzigd door LYNX XX op 08 jun 2022 20:43, 1 keer totaal gewijzigd.

LeenW
Berichten: 12839

#13 , 08 jun 2022 20:35

En waarom zijn de twee voor de hand liggende oplossingen (1 - U doet dit als particulier of 2 - U factureert de onkosten vanuit uw vennootschap) hier niet mogelijk?

Estagon
Topic Starter
Berichten: 105
Juridisch actief: Nee

#14 , 08 jun 2022 20:42

En waarom zijn de twee voor de hand liggende oplossingen (1 - U doet dit als particulier of 2 - U factureert de onkosten vanuit uw vennootschap) hier niet mogelijk?
Dit als particulier doen is zeker een optie, maar fiscaal interessanter om via vennootschap te gaan.
De vzw in kwestie betaalt principieel geen vergoedingen (voor onkosten), dus factureren is geen optie.

Lijkt me dus niet mogelijk om via vennootschap te gaan als niet kan doorgefactureerd worden?

LeenW
Berichten: 12839

#15 , 08 jun 2022 21:19

Dan komt het er (als ik uw verhaal goed begrijp) dat er kosten gemaakt worden in de vennootschap zonder dat daar inkomsten tegenover staan. Dat kan in principe niet.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”