Eenzijdig ondertekend contract afdwingbaar?

Bruinbeer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

Eenzijdig ondertekend contract afdwingbaar?

#1 , 31 mei 2022 16:14

Als freelancer werk ik via een tussenpartij. Hiervoor heb ik een contract waarin staat wat mijn rechten en verplichtingen zijn t.o.v. deze tussenpartij. Dit contract werd ondertekend door deze andere partij en aan mij bezorgd. Dit contract werd nog NIET door mij ondertekend. De andere partij lijkt ook geen aanstalten te maken om mij dit contract te laten tekenen.

Kan ik dit contract ook afdwingen zonder het zelf te tekenen? Kan omgekeerd, de andere partij het contract afdwingen zonder dat ik het getekend heb? Ik voer de opdracht uit zoals in het contract staat, dus dat zou ergens onrechtsreeks mijn akkoord kunnen aantonen.

Voornaamste reden waarom ik dit vraag, is omdat er een niet-concurrentiebeding is opgenomen in het contract. Hierdoor kan ik deze tussenpartij niet overslaan en rechtsreeks bij de klant aankloppen. Ik ben bijgevolg benieuwd of ik hier op deze wijze onderuit zou kunnen of niet? In alle geval ben ik niet van plan om dat te doen, maar vroeg mij af of het uberhaupt mogelijk zou zijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1139

#2 , 31 mei 2022 18:19

Moment,
Jij stelt een contract op naar de andere partij,deze tekent dit voor akkoord maar nu wil je dit zelf niet meer volgen ?
Want je hebt het zelf niet getekend.

Dat kan natuurlijk, maar is wel de snelste manier om je geloofwaardigheid en je beroepsernst volledig naar de kloten te helpen.
Veel kans dat dit wordt doorgegeven aan collega's en andere firma's die uit zijn op referenties.
Juridisch kan het, commercieel is dit een no go.

Bruinbeer
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 31 mei 2022 19:43

Voor de duidelijkheid, het is de andere partij die het contract opstelde.

Maar begrijp dat dit commercieel inderdaad geen interessante piste is, ik vroeg het mij gewoon af.

Reclame

lukasi
Berichten: 1139

#4 , 31 mei 2022 20:01

ha, jij bent dus de ontvanger .
Dan is de keuze simpel; als je tekent ben je gehouden aan de voorwaarden in het contract.
Als je niet tekent dan ben je niet gehouden aan de voorwaarden en zo vrij als een vogeltje
Wel opletten , als je dan toch bij die firma rechtstreeks zou aankloppen en je tussenfirma is daar vaste klant , dan kan het goed zijn dat die firma je toch de deur wijst wegens onbetrouwbaar.

Ik denk dat je in elke relatie of die nu B2B of B2C je toch je integriteit moet bewaren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”