Vennoot uit vennootshap?

Gregorius
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Vennoot uit vennootshap?

#1 , 24 mar 2022 01:43

Dag allen,

Ik heb een vennootschap bvba (3 jaar) waarvan ik 50% aandeelhouder ben en mijn (ex)-vrouw ook 50%. (Momenteel nog officieel getrouwd)

Hoofdactiviteit is het uitbaten van een horecazaak.

Voorlopig komen wij gedeeltelijk overeen maar er is wel al sprake geweest (dreiging met het uitzetten uit de vennootschap) Zonder mij in de vennootschap kan de andere vennoot zijn financiele situatie aanzienlijk verbeteren.

Ik heb de vennootschap grootgebracht en tevens constant actief gewerkt. Wij hebben als nieuwe zaak heel de corona periode overleefd. Mijn ex partner werkt nog maar actief mee sinds 6 maanden en is de vruchten aan het plukken van al mijn tijd en opofferingen van de 2,5 jaar ervoor.

Ik heb altijd de voorkeur gegeven aan de activiteiten samen verder te zetten omdat dit de omgangsregeling met onze kinderen vergemakkelijkt. Telkens vrij wanneer je de kinderen hebt. Het loon uitbetaald uit de vennootschap is evenwaardig en boven het gemiddelde inkomen.

Kan mijn ex partner zomaar een procedure opstarten om mij uit de vennootschap te verwijderen? Hoe gaat de rechtbank daar in mee?

Ik kan zwart op wit aantonen wat heel het parcours is geweest van de vennootschap en dat mijn freelance consultancy activiteiten de vennootschap hebben gered (facturatie op dezelfde vennootschap (die ik heb moeten opgeven om te werken in de horecazaak). Boekhouding die volledig is en buiten de openstaande leningen, geen enkele openstaande factuur.

Het verschil tussen ons 2 is altijd geweest dat ik alle uitgaven van de laatste 3 jaar van buiten ken en tevens ook de toekomstige uitgaven. Tevens ben ik al 3 jaar het aanspreekpunt van al onze partners.

Zou ik al reeds bepaalde stappen ondernemen of is het beter afwachten tot de andere partij effectief iets uitvoert.

Stel dat dit voor de rechtbank zou komen. Kiest de rechtbank effectief een partij of stellen ze een bewindvoerder aan en worden beide vennoten uit de vennootschap verwijderd?

Waarvoor dank.

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding