graag jullie mening

Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

graag jullie mening

#1 , 19 feb 2009 18:22

Beste,

Graag jullie meniing in deze case:

Ik ben sinds 2006 zelfstandige in hoofdberoep. 2006 had een goede start. 2007 was een rampjaar door het aantrekken van een foute klant en de beinvloeding die hij had op mijn investerignsprogramma. 2008 was terug een goed jaar, en tegelijk ook het jaar om de fouten van 2007 op te halen. Mijn omzet is op die drie jaar x 3 gegaan.

Eind 2006 begon ik voor een klant te werken die correct handelde en mooie jobs aanbracht. Dat jaar was hij goed voor 14% van mijn jaaromzet.
Midden 2007 kwam hij op de proppen om mee een participatie in mijn firma te kopen omdat hij een idee had een soort van group op te richten waar verschillende aparte firma's zitten die elke een apart stuk van de taart voor hun rekening namen om zo tot een totaal concept te komen om bij de klant af te leveren. Dat jaar was hij goed voor 30% van mijn jaaromzet. Deze onderhandelingen hield ik van mij af omdat ik eerst eind 2007 wilde evalueren hoe ik ervoor stond met mijn zaak.
Eind 2007 maken wij onze balans op en merken dat we net iets teveel hadden geinvesteerd op korte termijn wat nadeling was voor onze jaarbalans. Dit samen met het feit dat wij er nog 20% van onze jaaromzet openstaat aan klanten maakt dat wij 2008 starten met een achterstand bij een bepaalde leverancier van 30 000 euro.
In 2008 wilt mijn klant/kanidaat vennoot deze deal afronden. Ik was daar niet voor te vinden om aandelen aan hem te verkopen vermits ikzelf nog een leverancier diende af te lossen. En er een persoonlijk probleem mee heb om hem daarmee voor te laten opdraaien. Ik doe een tegenvoorstel: onze twee vennootschappen blijven bestaan, we richten beide een derde op en bundelen daar onze krachten en de materialen samen waarmee we werken, deze huren w van onze eigen vennootschappen (= worden op dat moment investeringsvennootschappen). Klant/kandidaat vennoot is daar niet voor te vinden. na beetje reaserch merk ik dat klant/vennoot X-aantal jaren geleden in falling is gegaan en bij zijn vorige firma is uitgekocht door de andere vennoten wegens wanbeleid en onverantwoorde financiele beslissingen. In 2008 was deze klant/kandidaat vennoot goed voor een omzet van 36% van mijn jaaromzet
Midden 2008 word ik door mijn leverancier gedagvaard voor het resterend openstaand bedrag. Dit had ik nog niet volledig kunnen aflossen vermits ik nog steeds van bepaalde klanten een serieuse som moest ontvagen. Siituatie was dat ik nog 42000 moest ontvangen en 25000 diende te betalen. Redelijk cashflow probleem. Wat tot dan toe was binnengekomen diende om de vaste kosten te dekken en voorschotten te betalen.
Rond die tijd lichtte ik ook mijn klant/kandidaat vennoot in. Ik dacht met hem een vertrouwensband te hebben en tenslotte was hij mijn belangrijskte bron van inkomsten op dat moment. Hij bracht me voldonde jobs aan die ik kon gebruiken om mijn openstaande schuld af te lossen. En zijn betalingen gebeurde tot dan max 10 dagen na factuur datum. Zijn betalingstermijn was 30 dagen na factuurdatum.

Nu komt het. De tijd dat ik hem heb ingelicht over mijn problemen met mijn leverancier was een maand nadat de aandelen bespreking was stopgezet. Hij was op de hoogte dat ik zijn centen nodig had om mezelf niet verder in de problemen te zetten. Hij kende de leverancier ook en had bij hem inlichtingen verkregen. Hij kende dus mijn situatie en wist dat ik geen steken kon laten vallen want dat dat mij geld kostte. Rond de zevende maand van 2008 begin ik aan mijn afbetalingsplan dat bij vonnis was vastgelegd. Begin december 2008 diende de achterstand te zijn afgelost. Dit was een realiseerare kaart. Ik wist wat er in de pipeline zat.
Plots veranderde het betalingsgedrag van mijn klant. Ineens begon hij zijn facturen gemiddeld 35 dagen na vervaldatum factuur te betalen. Met het gevolg dat ik mijn afspraken naar mijn leverancier niet kon nakomen. Ik gebruikte gelden die bestemd waren voor andere leveranciers om de leverancier die vonnis had tevreden te houden. Met al gevolgen en kosten vandien. Dit maakt dat ik door de valse beloftes en praktijken van mijn klant/kandidaat vennoot zomaar even 7000-8000 euro kwijt ben.

Als kers op de taart gebeurde het volgende. Eind 2008 begint mijn klant zelf fors te investeren in materialen (geschat 50000-7000 euro), nieuw transport (vrachtwagen), magazijn van ongeveer 1500m², personeel etc.
Eind 2008 diende ik een laatste schijf van 14000 af te lossen van mijn leverancier. Van mijn klant vennoot moest ik dan nog 17000. Rond het einde van het jaar zet ik hem onder druk om mijn achterstand in te lossen. Ik lichte hem in dat ik hem niet meer beleverde zolang zijn achterstand niet is weggewerkt. Hij kwam dan zelf af met een afbetalingsvoorstel. Dit komt hij na tot vlak voor ik zijn laatste job dan uitvoerde. Dit was immers één van zijn verreiste die ik dan wel voldeed. Namelijk het uitvoeren van de reeds bestaande jobs zodat hij geen schade leed. Hij had immers niet de tijd om een andere leverancier te zoeken. Na zijn laatste opdracht ontving ik ook geen betaling meer. Door dat feit was ik niet in staat om mijn leverancier zijn laatste schijf te betalen met het gevolg dat hij overging tot uitvoering van het vonnis en ik nogmaals 4700 euro diende op te hoesten. Maand later heb ik dan alles afgelost gekregen door de correcte betalingen van mijn andere klanten.
En als slagroom op de taart heb ik onlangs moeten vasstellen dat ik door mijn klant/kandidaat vennoot een omzet van minstens 25000 euro ben misgelopen omdat hij bij verschillende firma's was gaan verkondigen dat hij effectie aandelen had in mijn firma. Die firma's waren in het verleden als is beduiveld geweest door mijn klant/kandidaat vennoot en wenste geen zaken te doen met firmas waar hij een participatie in had.

Dit is ondertussen met de betroffen firma's uitgeklaard en die zijn ondertussen terug klant bij mij.

Wat kan ik tegen hem beginnen?
Kan ik met terug werkende kracht intresten vorderen van facturen die hij overtijd was?
Kan ik met terugwerkende kracht mijn factuur voorwaarden laten gelden om zo een deel van mijn verlies goed te maken?
Kan ik op één of andere manier iets claimen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Kingafric
Topic Starter
Berichten: 52

#2 , 02 apr 2013 23:30

Niemand een voorstel?

basejumper
Berichten: 4656
Locatie: Diest

#3 , 04 apr 2013 18:40

Kingafric,

je uitleg is vrij uitgebreid maar laat vermoeden dat er nog heel veel achterliggende info niet vermeld is.je kan niet verwachten dat Forumleden op bais van een half tje een complexe situatie met 3 vennootschappen zo maar even oplossen...
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”