Faillisement tijdens gerechtelijke procedure

Lemmensm1987
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Faillisement tijdens gerechtelijke procedure

#1 , 09 okt 2021 21:45

Hallo,

Ik had graag wat info verkregen omtrent volgend onderwerp,
Als aannemer heb ik enige tijd geleden een werk uitgevoerd. Tijdens deze werken waren er andere mensen in het zwart werkzaam in het te verbouwen pand.
Na oplevering van mijn uitgevoerde werken wordt ik gedagvaard door mijn klant ( ook zelfstandige) wegens slecht uitvoeren van de werken.
Blijkt dat de personen die er werkzaam waren slecht werk hebben geleverd, en klant beschuldigt mij ervan deze werken uitgevoerd te hebben.
Er wordt door de rechtbank 10.000€ geeist van mij die wordt gekantonneerd.
Rechtbank besluit dan ook mini-expertise te laten uitvoeren door gerechtsexpert.
Tijdens expertise blijkt door tegenstrijdige verhalen van eiser en tegenpartij dat er wordt overgegaan tot volledige expertise, voorverslagen worden opgemaakt etc…
Eisers dienen de kosten van expert te betalen doch slagen er niet in de kost te betalen en er wordt een afbetaling door rechtbank goedgekeurd.
Expert wordt met mondjesmaat betaald en besluit na enige maanden toch het eindverslag neer te leggen bij rechtbank ook al is er nog maar de helft van de kosten betaald.
Klant heeft mijn facturen ook nog niet volledig betaald.
Nu blijkt dat eiser statuut heeft op kruispuntbank van opening faillissement, ook verschenen in staatsblad en curator en rechter commissaris aangesteld.
Nu mijn uiteindelijke vraag is hoe het nu verder gaat met de lopende procedure? Wordt deze geseponeerd? Kan ik mijn reeds betaalde 10.000€ terugeisen die gekantonneerd staat? Of kan de eiser verder met procedure bij rechtbank ook al verliest hij hoogst waarschijnlijk deze zaak?
Alvast vriendelijk bedankt voor de informatie.
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 okt 2021 22:14

De curator is nu uw tegenpartij in deze zaak. Hij moet dus beslissen of hij de procedure verder zet dan wel afziet van de vordering en akkoord gaat dat het gekantonneerde bedrag aan u wordt uitgekeerd.
Voor het openstaande bedrag van de factuur moet u aangifte van schuldvordering in het faillissement doen, maar dat geld bent u vermoedelijk verloren. U kan dan een fiscaal attest krijgen van de curator, de vordering als oninbaar afschrijven.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 okt 2021 22:17

Deze zaak zal beoordeeld worden door de curator en de rechter commissaris,
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”