Verkoop blote eigendom na faling

MVR1973BE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verkoop blote eigendom na faling

#1 , 09 sep 2021 09:36

Hallo forum,

Ik had graag jullie mening bekomen omtrent het volgende:

Recent ben ik persoonlijk in faling gegaan (eenmanszaak). Ik bezit de blote eigendom van een woning (niet gezinswoning). Mijn ouders hebben het vruchtgebruik (zij wonen er). Deze constructie bestaat al sinds de jaren '80.

De curator spreekt altijd maar over de verkoop van het vruchtgebruik, maar dit lijkt me toch niet echt aan de orde. Hij kan toch enkel maar de blote eigendom verkopen (wat ik bezit) of zie ik dit verkeerd?

Als ik de berekening maak met de formule die ook de fiscus gebruikt (actualisatievoet van 6%, liquidatiewaarde 142K, netto huurwaarde 9000 EUR en duur vruchtgebruik 20 jaar), kom ik op een waarde blote eigendom van 35,5K en vruchtgebruik 106,5K.

Is de formule van de fiscus een aanvaardbare berekeningswijze?

Een inkoop door mijn ouders is financieel niet haalbaar en zou ook op vlak van erfenisrechten niet optimaal zijn.
Kan je aan een curator een voorstel overmaken waarbij je gespreide betalingen voorstelt of wordt dit niet gedaan?

Het pand is verder vrij en onbelast. Iemand ervaring met dergelijke zaken? Wat zou mijn houding richting de curator best zijn?

Erg veel dank voor jullie feedback.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12811

#2 , 09 sep 2021 09:41

Hoe is dit vruchtgebruik tot stand gekomen?

Curator gaat normaal geen afbetalingsplan aanvaarden, het is zijn taak om dit zo snel mogelijk af te handelen en alles ten gelde te maken.

MVR1973BE
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 sep 2021 10:26

Is bij de aankoop van de woning zo verdeeld. Ik heb de blote eigendom aangekocht en mijn ouders het vruchtgebruik. Ieder met eigen middelen.

Ik vond een betaalplan ook al bijzonder, maar dacht het ergens gelezen te hebben hier, daarom even dubbelchecken of zoiets überhaupt mogelijk is.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 sep 2021 21:20

Bron Elfri:
Samenvatting
Kan een vruchtgebruiker zijn rechten verkopen zonder het akkoord van de naakte eigenaar?
Dit kan perfect maar de vruchtgebruiker kan niet meer rechten verkopen dan deze waarover hij beschikt. Met andere woorden enkel het vruchtgebruik kan worden overgedragen en dit recht zal ophouden te bestaan bij het overlijden van de overdragende vruchtgebruiker. Wie een dergelijk recht koopt, koopt de spreekwoordelijke kat in een zak. Het recht is namelijk niet levenslang gekoppeld aan het eigen leven maar aan het leven van een derde.
Kan een naakte eigenaar zijn rechten verkopen zonder het akkoord van de vruchtgebruiker?
Dit kan perfect maar de naakte eigenaar kan niet meer rechten verkopen dan deze waarover hij beschikt. Met andere woorden de nieuwe eigenaar zal de rechten van de vruchtgebruiker dienen te eerbiedigen.
Kan de naakte eigenaar de vruchtgebruiker dwingen te verkopen? - Neen.
Kan de vruchtgebruiker de naakte eigenaar dwingen te verkopen? - Neen
Kan de naakte eigenaar de vruchtgebruiker dwingen de naakte eigendom over te nemen of het vruchtgebruik over te laten? - Neen
Kan de vruchtgebruiker de naakte eigenaar dwingen het vruchtgebruik over te nemen of de naakte eigendom over te laten? - Neen
Hierover bestaan misverstanden gezien sommigen ten onrechte vruchtgebruik en naakte eigendom als een onverdeeldheid aanzien, waarbij niemand kan verplicht worden om in onverdeeldheid te blijven.

Van onverdeeldheid is slechts sprake wanneer zelfde rechten in samenloop door meerdere gerechtigden worden uitgeoefend.
Vruchtgebruik en naakte eigendom zijn echter rechten van verschillende aard waardoor er tussen deze rechten geen onverdeeldheid bestaat. De vordering tot onuitverdeeldheidtreding (art. 815 Burgerlijk Wetboek) is in dit geval dan ook niet mogelijk.
Maar natuurlijk kunnen beiden in onderling overleg een overeenkomst bereiken waarbij wordt beslist tot verkoop of overname.

De naakte eigenaar heeft schulden, niet de vruchtgebruiker.
zie ook B.W. art. 745bis tot 745 octies.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”