Forfaitaire vrijwilligersvergoeding: afspraken door de vzw gemaakt zijn in strijd met de vrijwilligerswetgeving

Elle*
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Forfaitaire vrijwilligersvergoeding: afspraken door de vzw gemaakt zijn in strijd met de vrijwilligerswetgeving

#1 , 17 jun 2021 03:12

Beste,

Ik werk sinds mei 2020 als vrijwilliger voor een vzw.
De vrijwilligersvergoeding voor mijn werk in 2020 werd me steeds uitbetaald op basis van een onkostennota waarin ik het afgesproken bedrag voor een bepaalde activiteit opnam (dus niet per aantal gewerkte uren per dag). De volledige jaarvergoeding 2020 werd niet overschreden.

Sinds september 2020 sta ik in bovenop de andere taken als vrijwilliger als vrijwilliger in voor de coördinatie van het online leerplatform van deze organisatie.
De vzw stelde me mondeling een forfaitaire vrijwilligersvergoeding voor van 1.000 euro voor mijn werk t.e.m. juni 2021 (Academiejaar 2020-2021), te betalen na afloop dus eind juni 2021. Er werd me niet meegedeeld dat de vrijwilligersvergoeding per gewerkte dag met overzicht van het werk en het aantal uren zou moeten ingediend worden. Ik heb op papier enkel 2 mails waarin de vzw in elke mail een budget voorziet van 500 euro voor een aantal afgelijnde taken (voor het volledige takenpakket dus 1.000 euro). In deze mails wordt geen referentie gemaakt naar vrijwilligerswerk.
Nu we aan die betalingsdatum komen, vraagt de organisatie me om een onkostennota te maken per gewerkte dag met overzicht van het werk per dag en met respect van de maximale vrijwilligersvergoeding per dag. Ik kom er nu achter dat de afspraak van 1.000 euro niet in lijn is met wat de vrijwilligerswet voorschrijft.
Ik werkte sinds september 2020 dagelijks aan de coördinatie van het leerplatform, opvolgen van mails en posten van nieuwe inhoud op het leerplatform. Soms een kwartiertje per dag, soms een hele dag. Gezien onze afspraak qua vergoeding 2021, de werkwijze voor de uitbetaling van de vrijwilligersvergoeding 2020 en het feit dat ze me niet hebben ingelicht over de uitbetaling per aantal uren per dag heb ik mijn werkuren niet bijgehouden.
De relatie tussen de organisatie en mezelf is de laatste weken zeer gespannen sinds ik heb aangekondigd dat ik de taken volgend academiejaar niet langer wens op te nemen en een einde wens te maken aan de vrijwilligersovereenkomst. Het is onbegonnen werk om te beginnen oplijsten wat ik allemaal gedaan heb sinds september 2020 en hoeveel tijd dat in beslag nam.
Heeft de belofte op mail enige juridische waarde?
Ik heb bovendien een zelfstandigenstatuut met inschrijving in de KBO voor het soort activiteit dat ik voor de vzw in kwestie deed. Kan ik die 1.000 euro aan hen faktureren vanuit mijn zelfstandige activiteit op basis van de afspraken op mail (maar wetende dat de omschrijving van de taken (vaag) in het vrijwilligerscontract zijn opgenomen)?

Alvast bedankt voor uw antwoord.
Met vriendelijke groeten.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Elle*
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jun 2021 06:53

Edit:
Nu ik er verder over nadenk komen er nog 2 bedenkingen in me op:
- Ik heb in 2020 de volledige forfaitaire vrijwilligersjaarvergoeding ontvangen. De vzw kan me dus niet vragen om onkosten in 2020 (periode september 2020 - december 2020) nog via vrijwilligersvergoeding aan te rekenen. Klopt dit?
- Ik heb via mijn zelfstandige activiteit gelijkaardige activiteiten gefaktureerd (voor nog een andere opleiding van de vzw). Het is niet toegelaten om de vergoeding voor vrijwilligerswerk te ontvangen voor activiteiten die je ook professioneel doet voor dezelfde onderneming. Klopt dit?

Graag dus advies over wat ik in deze situatie kan doen om toch nog iets vergoeding te ontvangen.
Met vriendelijke groeten


Reclame

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jun 2021 10:21

Persoonlijk advies : breng niet dezelfde kosten in voor je bijberoep als voor de VZW vrijwilligerswerk.
Vrijwilligerswerk vergoeding en factureren als zelfstandige in bijberoep voor gelijkaardige werkzaamheden ?
Oppassen voor een doorwinterde belastinginspecteur.

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 17 jun 2021 10:26

Als dat in het verlengde van uw zelfstandige activiteit ligt, kan dit niet. Anders zou elke zelfstandige een stukje "vrijwilligerswerk" doen om minder belast te worden. U moet dus voor alle prestaties een factuur opmaken.

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#6 , 17 jun 2021 11:01

Als het een forfaitaire vergoeding is dat moet er toch geen detail qua gewerkte uren worden opgesteld? Want dan is het geen forfaitaire vergoeding.
Men kan niet tegelijk maagd zijn en zwanger zijn.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jun 2021 11:04

Als dat in het verlengde van uw zelfstandige activiteit ligt, kan dit niet. Anders zou elke zelfstandige een stukje "vrijwilligerswerk" doen om minder belast te worden. U moet dus voor alle prestaties een factuur opmaken.
Treed LeenW volledig bij. Daarom ook mijn tweede reactie.
Voor 2020 vind ik het ook verantwoord om bewijstukken binnen te brengen voor de kosten. Maar ik denk dat het werkuren zullen zijn.
Leerplatform bij VZW en dezelfde activiteiten als zelfstandige = problemen.

LYNX XX
Berichten: 2503
Juridisch actief: Nee

#8 , 17 jun 2021 11:18

Als het een forfaitaire vergoeding is dat moet er toch geen detail qua gewerkte uren worden opgesteld? Want dan is het geen forfaitaire vergoeding.
Men kan niet tegelijk maagd zijn en zwanger zijn.
De topic inhoud is volgens mij zeer contradictorisch. Sprake van onkostennota. VZW maakt geen melding van vrijwilligerswerk.
Uit ervaring : in veel VZW's loopt zeer veel verkeerd en worden veel kronkels toegepast. Net zoals in bijberoepen. Zijn beide statuten in de grijze zone.
Maar aan de ene kant voldoen aan het max. bedrag vrijwilligersvergoeding en aan de andere daarna extra factureren ( omdat met over het bedrag komt ? ).
Roept dat geen vraagtekens op ?

Laat TS alles eens factureren langs de zelfstandigheid ( waar ook de oorsprong ligt ).

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#9 , 17 jun 2021 11:24

Als men geen problemen wil met een controle, dan factureer je deze kosten aan de VZW, want bijberoep doen en het zelfde als vrijwilliger, dit is pas om miserie vragen, u bent een voorbeeld hoe het eigenlijk niet mag .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 17 jun 2021 15:54

En wat is uw hoofdberoep?
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Elle*
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#11 , 17 jun 2021 18:12

Dank voor de vele reacties en de bevestiging dat we een oplossing via faktuur dienen te zoeken. Dat had ik al voorgesteld, maar nu heb ik nog een extra valabel argument. Bedankt ookThomas Morus, inderdaad, de vzw mag me niet vragen gewerkte uren op te geven aangezien het over een forfaitaire vergoeding gaat.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”