Eenmanszaak eigen stock

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

Eenmanszaak eigen stock

#1 , 06 jun 2021 22:55

Beste,

Ik ben een tijd begonnen met de verkoop van mijn privé-collectie vinylplaten die ik doorheen de jaren bijeen heb gekocht.
Nu zou ik mijn aanbod willen vergroten met nieuw vinyl (aankoop bij distributeur dus).

De vraag is nu: hoe meng ik die oude collectie met die nieuwe collectie? Of best apart houden?
Mijn oude privé-collectie aan mezelf verkopen is geen optie?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#2 , 07 jun 2021 09:14

je zal toch wat meer uitleg moeten geven!

verkoop privecollectie als zelfstandige of particulier?
BTW nummer?
aankoop en verkoop van nieuw vinyl ? dan ben je handelaar

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 07 jun 2021 10:28

Als je dat als beroepsactiviteit wil gaan doen, is "apart houden" en apart verkopen geen optie meer. Dat is dan je beroepsactiviteit ...

Je kan dat als materiele inbreng in je zaak beschouwen.

Reclame

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#4 , 07 jun 2021 16:36

Als ik nieuwe aankoop is dit inderdaad als handelaar. Uiteraard. Zou ik trouwens als bijberoep doen - vrijgesteld btw.

Het probleem: hoe mijn privé-vinyl collectie mengen met de nieuwe vinyl die ik (weekelijks of maandelijks) aankoop.

BTW moet ik niet aanrekenen aangezien ik vrijgesteld ben.
BTW moet ik niet betalen op die collectie van mezelf want dat is in het verleden al gedaan.
Wel ga ik later hoger belast worden als ik mijn verkochte vinyl uit privé op de factuur zet. Meer winst...hogere schijf personenbelasting...

Hoe los je dit best boekhoudkundig op?
Oude vinyl collectie inbrengen als startkapitaal? En hoe die te schatten?

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 07 jun 2021 18:05

Ik vermoed dat er niets meer van aankoopbewijzen is? Ik zou dan een zeer conservatieve schatting maken.

sparkling
Topic Starter
Berichten: 155

#6 , 08 jun 2021 01:07

Ik vermoed dat er niets meer van aankoopbewijzen is? Ik zou dan een zeer conservatieve schatting maken.
Ok. Is een heel moeilijke rekensom omdat er niet echt een vaste waarde kan op geplakt worden. Voor sommige is dat veel waard voor anderen werkelijk niks.
Een vinyl dan 2euro/stuk als marktwaarde nemen dan?
En hoe dit dan ik de boekhouding opnemen?

Stars&Stripes
Berichten: 12
Juridisch actief: Nee

#7 , 09 jun 2021 11:10

Het staat en valt volgens mij met de 'waarde' of de 'grootte' van je collectie vinylplaten.

Een aantal zaken waar je rekening mee moet houden:

-als je die privé-collectie privé verkoopt is er geen meerwaardetaxatie (onder diverse inkomsten op je aangifte, niets aan te geven dus voor de duidelijkheid) want dit past binnen het normale beheer van je privé-vermogen, of het stopzetten van een hobby zo je wil en het verkopen van je spulletjes al dan niet met een flinke winst.

-als je nu daarnaast een zelfstandige activiteit opstart in nu net het aan- en verkopen van vinylplaten, gaat bovenstaande ook niet meer op (en gaat die privé verkoop per definitie een beroepsinkomen opleveren) en komen we bij wat ik begrijp je probleem te zijn.
Je wil dus een waarde op je collectie kunnen plakken om ze te kunnen inbrengen in je activiteit en vermijden dat je verkoopprijs ook meteen je winst is.

Ik weet niet wat de grootte of de waarde van je collectie is in euro's want dat kan een verschil maken in de beslissingen die je neemt. Maar ik persoonlijk zou het als volgt aanpakken. Ik zou mijn privé-collectie gewoon verkopen en het gescheiden houden van de toekomstige activiteit (en hopen dat je geen controleur tegenkomt die spijkers op laag water gaat zoeken), dat is het zuiverste en sluit het best aan bij de realiteit van je casus.
Eenmaal die privé-collectie de deur uit is, vestig je je zelfstandige activiteit en heb je gewoon aankoopfacturen van hetgeen je in je winkeltje verkoopt.
Als nu die privé-collectie zo groot is dat je er een hele winkel mee vult, ze te groot is om binnen afzienbare tijd te verkopen en ze op zich een meerwaarde aan je winkel geeft door daar fysiek aanwezig te zijn, zou ik naar een bedrijfsrevisor stappen en hem daar een waarde op laten plakken volgens de regels van de kunst. Dit breng je dan in in je activiteit en zodoende laat je geen losse eindjes voor een malafide fiscus om je nog wat extra te pluimen. Afhankelijk van de grootte van die collectie, zijn hier echt wel mooie en zeer interessante constructies mogelijk. Laat je goed adviseren als het om een collectie gaat van ettelijke tienduizenden euro's. Als het om een paar duizend euro gaat zou ik, zoals gezegd, die collectie privé van de hand doen om een hoop koppijn te vermijden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”