VZW voor een hobbyclub

antoniojoris
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Brugge

VZW voor een hobbyclub

#1 , 27 mei 2006 19:58

Hallo,
Wij zijn een hobbyclub met een eigen website die veel succes heeft. We denken aan sponsoring om het onderhoud en de uitbreiding van onze website te kunnen blijven financieren. Om die reden willen we een VZW oprichten die alle medewerkers (= 'oprichters'?) groepeert. Zo kunnen we ons gemakkelijk richten tot kandidaatsponsors. Tot hier geen probleem.

Hoe ga je echter om met wijzigingen in het medewerkersbestand van een VZW? Er kunnen immers later nieuwe medewerkers bijkomen; anderen kunnen afhaken. Hoe regel je dat concreet zonder de VZW te moeten ontbinden? Zijn er nog andere zaken waar je zeker moet op letten bij het opstarten van een VZW?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#2 , 28 mei 2006 10:16

Art. 2. De statuten van een vereniging vermelden tenminste :
1? de naam, voornamen, woonplaats, (...) van iedere stichter, of ingeval het een rechtspersoon betreft, de naam, de rechtsvorm en het adres van de zetel;
2? de naam en het adres van de zetel van de vereniging, alsook de vermelding van het gerechtelijk arrondissement waaronder zij ressorteert;
3? het minimumaantal leden, dat niet minder mag zijn dan drie;
4? de precieze omschrijving van het doel of van de doeleinden waarvoor zij is opgericht;
5? de voorwaarden en de formaliteiten betreffende toetreding en uittreding van de leden;
6? de bevoegdheden van de algemene vergadering en de wijze van bijeenroeping ervan, alsook de wijze waarop haar beslissingen aan de leden en aan derden ter kennis worden gebracht;
7? a) de wijze van benoeming, ambtsbe?indiging en afzetting van de bestuurders, de omvang van hun bevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen, ofwel alleen, ofwel gezamenlijk, ofwel als college, en de duur van hun mandaat;
b) in voorkomend geval, de wijze van benoeming, ambtsbe?indiging en afzetting van de personen gemachtigd de vereniging overeenkomstig artikel 13, vierde lid, te vertegenwoordigen, de omvang van hun bevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen, ofwel alleen, ofwel gezamenlijk, ofwel als college;
c) in voorkomend geval, de wijze van benoeming, ambtsbe?indiging en afzetting van de personen aan wie het dagelijks bestuur van de vereniging is opgedragen overeenkomstig artikel 13bis , eerste lid, de omvang van hun bevoegdheden en de wijze waarop zij die uitoefenen, ofwel alleen, ofwel gezamenlijk, ofwel als college;
d) (...);
8? het maximumbedrag van de bijdragen of van de stortingen ten laste van de leden;
9? de bestemming van het vermogen van de vereniging ingeval zij wordt ontbonden, welk vermogen tot een belangenloze doelstelling moet worden aangewend;
10? de duur van de vereniging ingeval zij niet voor onbepaalde tijd is aangegaan.
Deze statuten worden bij authentieke of bij onderhandse akte vastgesteld. In dat laatste geval moeten zij in afwijking van artikel 1325 van het Burgerlijk Wetboek, slechts in twee originelen worden opgesteld.(V.Z.W.-wet,27 juni 1921)

Het boek 'De nieuwe VZW, een hele onderneming', kan ik U aanraden.
Zie www.kluwer.be (ISBN: 9059288270)

antoniojoris
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Brugge

#3 , 28 mei 2006 16:16

Ik las vandaag in een zondagskrant dat een VZW sinds kort ook een offici?le boekhouding moet indienen. Dat zal waarschijnlijk nog niet in het boek beschreven staan?

Reclame

Lex
Berichten: 3149
Locatie: N51° 13.797' E004° 26.612'

#4 , 28 mei 2006 18:52

Met betrekking tot de boekhouding zal U idd. weinig aan dit boek hebben...maar dat was ook uw vraag NIET...

vos
Berichten: 6

#5 , 29 jun 2006 17:55

'k meen mij vaag te herinneren dat een VZW ook een ledenlijst moet bijhouden. 'k Wil het bij gelegenheid wel eens nakijken.

in ieder geval: bent u zeker dat u een VZW nodig heeft? het is toch wel wat rompslomp...

antoniojoris
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Brugge

#6 , 01 jul 2006 10:32

Nee, ik ben niet zeker dat we een VZW nodig hebben. Ik zoek de beste oplossing voor onze situatie:
Onze hobbyclub die 100% op vrijwilligers draait rond een succesvolle website en we willen die nog beter maken ?n uitbreiden. Om de stijgende kosten van programmeren, webhosting e.d. te financieren zullen we starten met sponsoring. Om die financi?le zaken transparant en professioneel te houden ?n om de aansprakelijkheid te beperken tot de hobbyclub, dacht ik dat een VZW nodig kon zijn.

Of is er een betere oplossing?

sperwer
Berichten: 1155

#7 , 01 jul 2006 11:02

Om als vereniging met sponsering te werken, is er een VZW van maken inderdaad de beste oplossing.
Een VZW kan immers bewijzen van sponsering voor haar steuners uitschrijven, die deze dan kunnen gebruiken bij hun belastings aangifte.

Dus een VZW is inderdaad de beste oplossing voor wat jullie willen doen.
En een ledenlijst is voor elke vereninging verplicht. Dit in verband met aansprakelijkheid en verzekering. Ook een lijst met de activiteiten is verplicht, als ook een lijst met de zaken die verboden zijn binnen de vereniging en een regelment zijn verplicht. Zelfs een behoorlijke boekhouding en secretariaat zijn noodzakelijk om een vereniging draaiend te houden.


En het papier werk is dus voor elke vereniging hetzelfde. Enkel er een VZW van maken kost wat meer werk, maar het maakt de vereniging ook transparanter voor de sponsers.

antoniojoris
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Brugge

#8 , 07 jul 2006 21:37

In een bericht van 20 dec 2005 op ditzelfde forum stond een link naar de wetgeving over VZW's:
http://www.juridat.be/cgi_loi/loi_N.pl?cn=1921062701

Pfff, dat lijken even zware verplichtingen met een even zware administratie als bij winstbedrijven. Bestaat er echt geen simpeler oplossing voor onze hobbyclub?

alainvandam
Berichten: 9

#9 , 11 jul 2006 02:27

zolang je werkt met priv? sponsors heb je niet echt een vzw nodig

me dunkt dat als jullie overeenkomen (vrienden leven) dat het simpeler kan. start gewoon een club ipv vzw... met een eigen rekening ofzo

nadelen sponsors : geen bewijzen voor aftrekken kosten, omgekeerd el reclame (site veel bezoekers, veel mensen zien reclame)

op die manier met 1 rekening, kosten/baten, zolang je er geen geld uithaalt zie ik geen nut om nu vzw te starten

een ledenlijst van de "club" ?? ipv "vzw" ...

bovendien werk je veel in de toekomstige vorm

-we zouden eventueel een vzw starten
-want we zouden eventueel een sponsor zoeken
-die eventueel zelfs vinden

ik zou persoonlijk zelf eerst de SPONSOR zoeken, en aan die vragen of die een vzw wil

ik zie niet in hoe een vzw u vlugger aan een sponsor zal helpen

antoniojoris
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Brugge

#10 , 13 jul 2006 23:39

Ik kan er in komen dat voor sponsoring een vzw niet echt nodig is in het beginstadium.
Maar wat met aansprakelijkheid van een club? Wie is er bijvoorbeeld financieel aansprakelijk in een clubje vrienden? Er kan bijvoorbeeld op onze website ooit eens een copyrightprobleem ontstaan doordat iemand per ongeluk een tekst of afbeelding gebruikt waarop copyright staat en de auteurs vragen vergoeding: wie is dan aansprakelijk? De persoon van de club die de tekst gecopieerd heeft? Of alle leden van de club? En tot hoever gaat die aansprakelijkheid? Aangezien wij op onze website gegevens bundelen die te maken hebben met onze hobby is bovenstaand probleem wel realistisch.

Is voor zulke problemen een vzw niet beter?

sperwer
Berichten: 1155

#11 , 14 jul 2006 10:03

Als je het houd op een vriendenclubje is het een priveclub met website.

En zoals je zelf schrijft, komen daar dus grote problemen van als er iets juridische fout loopt.

En het papierwerk moet door iedere vereniging bij gehouden worden.

Belgi? is nu ??nmaal een papier land.
Zoals ik je reeds schreef, iedere vereniging is immers verplicht aan de wettelijke papier winkel te voldoen.
Dus dat klein beetje werk er bij om er een VZW van te maken, zorgt wel voor veel meer juridische zekerheid.


En een VZW vind sneller sponsors dan een vriendenclubje, omdat deze de sponsor meer juridische zekerheid geeft en hij dan zekerder is dat zijn geld niet door leden voor prive doeleinden kan gebruikt worden.

antoniojoris
Topic Starter
Berichten: 18
Locatie: Brugge

#12 , 16 jul 2006 18:06

Bedankt voor alle antwoorden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”