Aansprakelijkheid moederbedrijf voor wangedrag dochter

Cyberbird
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Aansprakelijkheid moederbedrijf voor wangedrag dochter

#1 , 21 mei 2021 20:22

Tot in hoeverre kan ik een moederbedrijf aansprakelijk stellen voor (materiële en immateriële) schade veroorzaakt door wangedrag van dochter?
En tot in hoeverre kan ik het bestuur of grootaandeelhouders aansprakelijk stellen voor frauduleus gedrag binnen hun bedrijf.
Voor geïnteresseerde mijn situatie in een notendop:
Door leugens, fraude en manipulatie van hun corrupte medewerkers die handelen namens een Oost-Europese dochter (non-EU) van een Europese Multinational heb ik veel schade geleden. Ik wil de schade (desnoods gerechtelijk) op hun verhalen, op een zo breed mogelijke manier. Strategisch en indien nodig meedogenloos!
Ik beschik over vrijwel alle informatie, en werk aan het ontbrekend, waardoor ik mogelijk een ijzersterke zaak heb. Ik slijp mijn zwaarden om deze gigant wat poten af te hakken.
Mijn gebrek is dat ik juridisch "clueless" ben daarom kom ik me eerst hier in het forum wat oriënteren. Ik vertrouw de rechtspraak en overheid in Oost-Europa niet, en heb daar redenen en bewijzen voor.
Vandaar mij focus is daarom op het machtige moederbedrijf, met hun hoofdkantoor de EU, dus een land met fatsoenlijke rechtspraak.
Het bedrijf staan onder andere genoteerd op de Euronext (o.a.. Brussel) en de New York Stock Exchange (USA). Een van de groot aandeelhouder is een Europese staat.

Dus mogelijk kan ik ze in de EU of/en USA ook aanpakken.
Alle gedachten, ideeën, inzichten, adviezen en braindumps zijn van harte welkom.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 21 mei 2021 20:28

Ik zie op het eerste zicht geen manier waarop u juridisch iets zou kunnen doen tov het moederbedrijf. U kan McDonald's Corporation niet aanklagen in de VS omdat u op de Groenplaats een slechte hamburger hebt gegeten.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 21 mei 2021 21:27

"Ik slijp mijn zwaarden om deze gigant wat poten af te hakken."

Stoer maar niet realistisch.
Tenzij u de financiële middelen heeft om jarenlang internationaal te procederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Cyberbird
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 mei 2021 22:29

een slechte hamburger
Het gaat niet om een hamburger. Maar het gaat om materiële schade die loopt ruim in de "5 digits". En als ik de handelswijze van deze multinational naar buiten breng is hun schade zeker niet gering, dus een advocaat kan zeker wel druk zetten om het misschien in onderling overleg te regelen.
McDonald's
Maar dat is ook een "franchise zaak"
"Ik slijp mijn zwaarden om deze gigant wat poten af te hakken."
Ik bedoel dit niet als stoere praat, maar metaforisch. Ik wil me voorbereiden. Ik praat overigens niet uit een opwelling maar iets waar ik al 3 jaar over denk, en waarvan de schade verder oploopt.
om jarenlang internationaal te procederen.
Vanwege de grote schade is het voor mij ook een serieuze zaak. Dus ik wil de mogelijkheid ervan (als een niet juridisch onderlegd persoon) onderzoeken. Als deze zaak geen nut heeft, welke zaak dan wel. Ik begrijp dat juridische zaken lang kunnen duren, maar we moeten toch ergens ons recht ergens kunnen halen. Of is recht een volledig inhoudsloos begrip geworden?
Tenzij u de financiële middelen
Daarom wil ik het ook eerst onderzoeken. Kosten en baten. Ook wil ik veel zelf doen, zodat een advocaat zich tot de essenties kan beperken.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 21 mei 2021 23:52

U zal zich moeten richten tot één van de grote internationale advocatenkantoren.
Ze zullen eventueel meerdere procedures starten in verschillende landen.
De huis, tuin en keuken advocaat van om de hoek staat hier compleet machteloos.
Een getal van vijf digits is dus maximum 99 999 EUR: veel te laag om dergelijke kanonnen in te zetten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 22 mei 2021 00:13

De hamburger was maar een voorbeeld, juridisch kunt u enkel iets afdwingen tov de vennootschap waar u mee handelde. Als het een grote multinational is, pas dan zeker op voor een tegenklacht laster en eerroof.

Cyberbird
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 25 mei 2021 16:10

één van de grote internationale advocatenkantoren
Inderdaad, ik vrees dat ik daar ook uitkom, daarom wil ik het eerst zelf onderzoeken.
Een getal van vijf digits is dus maximum 99 999 EUR:
Ik zat te slapen, bedoelde eigenlijk 5 nullen, dus 6 digits.
laster en eerroof.
Dank voor deze opmerking, maar deze heb ik vooral ook voor de tegenpartij liggen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”