volledige terugbetaling bedrijfskrediet

nassan
Topic Starter
Berichten: 4

volledige terugbetaling bedrijfskrediet

#1 , 04 dec 2008 17:18

Hallo,

Ik heb een vraag,ik heb een GCV,samen met mijn broer zijn wij de bedrijfsleiders,mijn vrouw is de stille vennoot.Nu gaan de zaken zéér slecht en zijn we genoodzaakt er mee te stoppen.De vennootschap heeft wel nog een krediet lopen en nu vraagt de bank dit bij stopzetting activiteit volledig in één keer terug.Ik kan dat onmogelijk betalen.Mijn broer wil ik hiermee niet in problemen brengen,hij staat enkel mee in de statuten als bedrijfsleider omdat hij zijn bedrijfsbeheer had,voor de rest is dat eigenlijk mijn bedrijf.Ik heb de bank voorgesteld om die lening op mij te nemen en ze gewoon verder af te betalen zoals het was,maar de bank zegt"neen,niet akkoord,het doel vervalt dus bij stopzettting alles in één keer teruggeven".
Ik weet echt niet meer wat doen,ik kan onmogelijk doorgaan met mijn zaak want de schulden stapelen zich op(en dan kan ik binnenkort hélemaal niets meer betalen),maar ik mag dus volgens de bank ook niet stoppen,anders moet ik 8000 € neertellen.Wat moet ik doen,ik wil niet dat ze bij mijn broer gaan voor dat geld,want hij heeft in principe hier niets mee te maken.Kan de bank dat zomaar eisen???HELP,ik weet echt geen raad meer...
Bedankt voor de reakties

Gr,Nassan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#2 , 04 dec 2008 19:42

Nassan,

Inderdaad. Indien de vennootschap de activiteiten stopzet is het evident dat er ook geen kredieten meer zullen kunnen terugbetaald worden (want geen inkomsten)
De bank zal in dat geval de terugbetaling vragen of zelf het krediet opzeggen. Indien er geen geld voorhanden is zullen de borgen en zekerheden aangesproken worden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

nassan
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 dec 2008 18:09

Hallo,

Bedankt voor de info.
Nu heb ik info ingewonnen en nu heb ik gehoord dat je dit wel kan omzeilen door van mijn vennootschap een "slapende vennootschap te maken,klopt dit?Dan zou dus de vennootschap wel blijven bestaan(dus geen vereffening) en zo zou de bank dan het krediet niet direkt volledig kunnen terugeisen.Ik ben uiteraard wel van plan de bank netjes maandelijks terug te betalen(weliswaar van mijn inkomen,want ga gewoon terug werken voor een baas).Maar kan de bank dan juridisch echt niks doen?Zij zien toch ook dat de vennootschap geen inkomsten meer heeft want mijn bedrijfsrekening staat bij hun.Weet er echt niemand een achterpoortje zodat de bank niet moeilijk gaat doen en zeker niet de borg gaat aanspreken.

Bedankt,
Nassan

Reclame

Franciscus
Berichten: 38592

#4 , 27 dec 2008 10:09

slapend venootschap - dat is iets nieuw

let wel dat slapende vennootschappen worden opgevraagd door het parket en dan ambtshalve worden ontbonden.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”