Aandeelhouders in BVBA belonen

Jan_
Topic Starter
Berichten: 1

Aandeelhouders in BVBA belonen

#1 , 13 nov 2008 16:41

Hallo,

Kan iemand mij helpen met volgende vraag:

Ik ben van plan een BVBA op te richten, verschillende familieleden willen hierin investeren. Hoe kan ik ze belonen voor de investering?

Bestaat er bvb een systeem waarbij de aandelen bvb elk jaar worden geherwardeerd, en zodus eigenlijk meer waard worden. Dan kunnen de aandelen zelf als investering gezien worden.

Zo ja, hoe verloopt die herwaardering en wat gebeurd er indien persoon x beslist om 100 aandelen te verkopen die hij gekocht heeft aan 1000 EUR en nu 2000 EUR waard zijn. Hoeveel wordt hij belast op die 1000 EUR "winst".

Alvast bedankt!

Groeten,
Jan

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 15 nov 2008 09:32

“Art.320.§ 1. Geen uitkering mag geschieden indien op de datum van afsluiting van het laatste boekjaar het netto-actief, zoals dat blijkt uit de jaarrekening, is gedaald of ten gevolge van de uitkering zou dalen beneden het bedrag van het gestorte of, indien dit hoger is, van het opgevraagde kapitaal, vermeerderd met alle reserves die volgens de wet of de statuten niet mogen worden uitgekeerd...”(Wetboek van Vennootschappen).

Met inachtneming van deze beperking kan de vennootschap vrij uitkeringen betalen aan haar vennoten. Zij kan echter niet de waarde van de aandelen kunstmatig opwaarderen.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

fotodro
Berichten: 3

#3 , 23 dec 2008 21:53

Je kan niet zomaar de aandelen van die vennootschap gaan herwaarderen: in dit geval zou ik je aanraden met je activiteit te beginnen en ervoor te zorgen dat je voldoende winst maakt, waardoor je een zeker bedrag aan liquiditeiten genereert, waardoor het eigen vermogen van de vennootschap stijgt.

Wanneer je na één boekjaar ziet, dat je op dit jaar 10.000eur winst maakt. Kan je je aandeelhouders belonen door ze een bepaald deel van deze winst uit te keren via dividenden.

Je kan wel de waarde van de aandelen meer intrinsieke waarde geven, door bv de gemaakte winst niet uit te keren, maar wel te reserveren. Hierdoor wordt de vennootschap meer waard en stijgt de intrinsieke waarde vd aandelen..

mvg

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”