dreigend faillissement, advies gevraagd

Dewi
Topic Starter
Berichten: 3

dreigend faillissement, advies gevraagd

#1 , 23 okt 2008 10:18

Beste allemaal,

mijn naam is Dewi en samen met mijn partner hebben wij een winkel. Wij zijn afkomstig uit nederland en wonen daar ook. de winkel hebben wij vorig jaar overgenomen en is dus gezeteld in België.

Door diverse oorzaken dreigt er nu een failissement. de rekeningen kunnen niet meer worden betaald en we hebben nog deze week een afspraak met de accountant over hoe nu verder.

Ik hoop dat ik de experts op dit forum enige vragen mag stellen.

ter informatie. Wij hebben een BVBA en mijn partner en ik zijn beiden zaakvoerder. We zijn overigens ook gehuwd in gemeenschap van goederen.

De uiteindelijke schuld zal circa 40.000 euro gaan bedragen. Dit bedrag is samengesteld uit zo'n 80% schuld aan de bank en 20% schuld aan diverse openstaande rekeningen.

mijn eerste vraag: Indien wij hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld, zal er dan een terugbetalingsregeling worden getroffen op basis van het salaris van mijn partner (die nog een full time baan in nederland heeft). of is er ook een risico dat men ons huis in Nederland komt leeghalen?
Wij hebben overigens geen vermogen, niet in geld en niet in auto's, kunst of onroerend goed.

Indien men ons huis mag leeghalen, kan dat dan meteen of moet men ons eventueel beroep afwachten. Wij zijn namelijk niet van mening dat wij een grove fout hebben gemaakt. het investeringsbudget was toereikend, het financieel plan was goedgekeurd. Wij hebben onszelf nooit loon uit de BVBA toegekend en we hebben geen overmatige uitgaven op naam van de BVBA gemaakt.

Waarom dan toch failliet? Onder andere een wetswijziging wat het verkopen van ons product bemoeilijkt en de slechte economie. Tevens een uit de hand gelopen en door de verhuurder slecht opgeloste waterschade heeft onze nek omgedraaid waardoor wij enige tijd dicht zijn geweest.

Indien wij hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld, mogen/kunnen wij daartegen in beroep gaan?

Uiteraard hebben wij wel enkele dierbare herinneringen in de vorm van wat sieraden en een antieke klok, adviseert u ons die tijdelijk elders onder te brengen?

U merkt, wij zijn erg ongerust over onze eigendommen en spulletjes die in ons (huur)huis staan. Dit baart ons zorgen en alhoewel het niet veel waarde bevat, voor ons zijn bepaalde zaken van onschatbare waarde. dit zijn overwegend spullen van mijn ouders die beiden overleden zijn.

Sorry voor de vele vragen maar ik heb hier (gelukkig) geen ervaring mee.
Ik hoop dat u ons kunt helpen met wat advies en goede raad.

bij voorbaat dank, Dewi

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rene
Berichten: 378
Locatie: Oost Vlaanderen

#2 , 23 okt 2008 13:36

Waarschijnlijk is het niet zo erg. Het is een bvba en bij mijn weten is in België nog bijna niemand veroordeeld op basis van zijn finaciel plan dat hij indiende. Dus bij een eventuele failing zullen alle bezittingen van de bvba overgedragen worden naar een curator. En hij bekijkt hoe het verder moet. Prive bezittingen blijven buiten schot.
Dit in normale onstandigheden. GEEN kunstmatige failing, geen bedrog, geen ontvreemding, ...

De oprichters kunnen wel aansprakelijk gesteld worden. maar voor max zoveel % als hun inbreng. Maar ook dit is niet altijd zeker.

In België is een failing soms wel te gemakkelijk hoor.

Dewi
Topic Starter
Berichten: 3

#3 , 23 okt 2008 15:57

Dank René, voor uw antwoord. Maar wat ik mij afvroeg, geld dat percentage eigen inbreng ook in dit geval? wat ik daarmee bedoel is dat we eigenlijk binnen een jaar na oprichting al failliet gaan en ik heb begrepen dat je binnen de eerste drie jaar en met name binnen de twee jaar toch redelijk snel persoonlijk aansprakelijk kan worden gesteld...

en als ik u goed begrijp, wij kunnen hoofdelijk aansprakelijk worden gesteld voor onze eigen inbreng, dit geld dus niet voor het investeringskrediet wat wij hebben geleend bij de bank? kortom, dat hoeven wij waarschijnlijk dus niet terug te betalen?

dank en groet, Dewi

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 25 okt 2008 09:38

“Art.265.§ 1. Indien bij faillissement van de vennootschap de schulden de baten overtreffen, kunnen zaakvoerders of gewezen zaakvoerders, alsmede alle andere personen die ten aanzien van de zaken van de vennootschap werkelijke bestuursbevoegdheid hebben gehad, persoonlijk en al dan niet hoofdelijk aansprakelijk worden verklaard voor het geheel of een deel van de schulden van de vennootschap ten belope van het tekort, indien komt vast te staan dat een door hen begane, kennelijk grove fout heeft bijgedragen tot het faillissement...Het eerste lid is evenwel niet van toepassing wanneer de gefailleerde vennootschap over de drie boekjaren voor het faillissement een gemiddelde omzet van minder dan 620 000 EUR, buiten de belasting over de toegevoegde waarde, heeft verwezenlijkt, en wanneer het totaal van de balans bij het einde van het laatste boekjaar niet hoger was dan 370 000 EUR...Als kennelijk grove fout wordt beschouwd iedere vorm van ernstige en georganiseerde fiscale fraude in de zin van artikel 3, § 2, van de wet van 11 januari 1993 tot voorkoming van het gebruik van het financiële stelsel voor het witwassen van geld...”(Wetboek van Vennootschappen 7 mei 1999).

“Art.489.Met gevangenisstraf van een maand tot een jaar en met geldboete van honderd frank tot honderdduizend frank of met een van die straffen alleen worden gestraft de kooplieden die zich in staat van faillissement bevinden in de zin van artikel 2 van de faillissementswet, of de bestuurders, in rechte of in feite, van handelsvennootschappen die zich in staat van faillissement bevinden, die :1° zonder voldoende tegenprestatie, ten behoeve van derden met inachtneming van de financiële toestand van de onderneming te aanzienlijke verbintenissen hebben aangegaan...”(Strafwetboek 8 juni 1867).

Overigens is het vermogen van een vennootschap met rechtspersoonlijkheid,zoals een bvba, volkomen gescheiden van het vermogen van diens vennoten.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Dewi
Topic Starter
Berichten: 3

#5 , 27 okt 2008 07:54

Dank! hier ga ik mee aan de slag!

mvg, Dewi

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”