minderjarige aandeelhouder

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

minderjarige aandeelhouder

#1 , 31 mar 2021 08:04

Twee jaar geleden kochten de minderjarige kleinkinderen van mijn partner - vertegenwoordigd door hun ouders - al haar aandelen over. Door een bekend ondernemings jurist werd deze transactie als onwettig beschreven. De vennootschap ging failliet.

Nu duiken diezelfde - nog steeds minderjarige - keinkinderen op in een andere BV met telkens 49% aandelen. De BV heeft een omzet van 900.000 euro per jaar, met slechts 70.000 euro aan kapitaal. Dus geen klein vennootschapje.

Wordt door de overheid geen controle gedaan op de aandeelhouders? Kan een notaris dat legaal registreren?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TomdeJurist
Berichten: 20
Juridisch actief: Ja

#2 , 31 mar 2021 11:38

Beste,

Volgens mij kunnen minderjarigen weldegelijk aandeelhouders zijn, zolang hun ouders optreden als beheerders. Ik begrijp dan ook niet waarom dit als onwettig beschreven zou worden.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 31 mar 2021 15:45

Een minderjarige kan aandelen hebben.

Het was zelfs voorzien dat de ouders de dividenden daarvan moesten meerekenen in hun eigen belastingsaangifte, als ze boven de vrijstelling zaten door aandelen van hun minderjarige kinderen-met-aandelen .

Reclame

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#4 , 31 mar 2021 18:37

hoe kunnen de ouders het beheer doen?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”