Erfenis recht bij faillietverklaring

Claudia123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Erfenis recht bij faillietverklaring

#1 , 26 feb 2021 00:27

Beste

Ik ben in mei 2019 failliet verklaard met mijn eenmanszaak en er is dus een curator aangesteld.
Bij de opening van faillissement had ik een onverdeeld blote-eigendom mijn vaders part, mijn vader is overleden in 2008 en wij zijn met 12 blote eigenaars. mijn Moeder bezit de volledige vruchtgebruik. en de rechter-commissaris verklaart mij persoonlijk failliet.
ik heb enkel de mogelijkheid gekregen van de curator om mijn gsm terug te kopen voor 125 euro.
Verder was ik plat op de grond en had ik niets meer zelfs geen auto.
Mijn faillissement is nog steeds niet afgesloten. nu is mijn vraag....
Mijn moeder is overleden eind maart 2020 waarmee mijn blote-eigendom volle eigendom geworden is.
Valt mijn blote eigendom in de faillissement boedel, curator dient in januari 2021 een verzoekschrift in, en probeert een openbaar verkoop van mijn vaders part 1/20 op te eissen geschate waarde 1/20 van notoris is 15.000 euro
en mijn Totaal schuld bedraagd 81.000 euro
Ik kan hier niet mee akkoord gaan, het komt er op neer dat de curator gewacht heeft tot mijn moeder is overleden om mijn onverdeeld aandeel1/20
Te gelden te willen maken voor aan mijn schuldeisers te verdelen,. is er een art. boek XX web dat ik mijn erfdeel kan behouden.
Ik val in de nieuwe faillissement wet. of wat kan ik hier tegen doen...
Ik vind het verdacht dat de curator in zijn 3 pv niet over mijn blote-eigendom spreekt voor mijn faillissementboedel,.
Rechter verklaard mij failliet terwijl ik met een onverdeeld blote-eigendom bezit.
En curator komt pas aanklopen na 17 maanden vanaf vonnis faillissement.
Voor mij zijn dit proseduren fouten waar mee ik de rechter-commissaris en curator in fout kan stellen, dat mijn faillissement open blijft zonder reden.

Graag een antwoord A.U.B

Alvast bedankt om uw antwoord.

Met vriendelijke groeten Claudia

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 26 feb 2021 09:38

De curator doet toch gewoon zijn job, nl. ervoor zorgen dat de schuldeisers eindelijk nog iets van hun geld gaan zien?

Thomas Morus
Berichten: 5918
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#3 , 26 feb 2021 11:58

" het komt er op neer dat de curator gewacht heeft tot mijn moeder is overleden om mijn onverdeeld aandeel1/20
Te gelden te willen maken voor aan mijn schuldeisers te verdelen,. "

Gebeurt meestal zo omdat een blote eigendom (en dan nog een klein deel ervan) onverkoopbaar is.
Aangezien gezinswoning van uw moeder kon haar vruchtgebruik niet worden afgekocht.
Nu u volle eigenaar bent zijn die hindernissen er niet meer.
De curator kan nu zonder probleem beslag laten leggen om uw schuld af te lossen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Reclame

Claudia123
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 01 mar 2021 21:52

Wil jullie beiden bedanken, Bedankt Leen W, voor Uw geplaaste bericht.
Bedankt,Thomas Mours voor Uw geplaaste bericht


Mvg Claudia

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”