Ben ik verplicht voorschot terug te betalen?

JulietHM
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Ben ik verplicht voorschot terug te betalen?

#1 , 22 feb 2021 20:19

Hallo,

Even een korte situatieschets: ik heb tien jaar een zaak gehad, een soort hotel laten we zeggen en wegens corona ben ik op 31/12 noodgedwongen moeten stoppen omdat ik het hoofd niet meer boven water kon houden.

Tijdens de eerste lockdown hebben veel mensen kortbij geannuleerd, in mijn reglement staat er dat ze als ze niet tenminste 14 dagen op voorhand annuleren ze mij het volledige bedrag zelfs schuldig zijn, maar ik heb veel begrip opgebracht omdat het een zeer rare situatie was. Dus ik heb tegen de mensen gezegd dat ze het voorschot dat ze al hadden betaald mochten meenemen naar een eventueel volgend verblijf (Want velen deden moeilijk over de voorschotten, dit om te voorkomen dat ik ze allemaal dan zou moeten terugbetalen want ik had geen inkomen en al mijn vakanties vielen weg). Ik had natuurlijk nooit gedacht dat deze situatie zo lang zou blijven aanslepen....

Tijdens de tweede lockdown is duidelijk geworden dat ik het hoofd niet boven water kon houden en ik heb dus mijn zaak moeten stopzetten om niet in de schulden te geraken. Mijn stopzetting is dus echt wel om economische redenen (geen faillisement).

Nu zijn er natuurlijk nog mensen die niet meer hebben kunnen reserveren die hun voorschot terugeisen. Het is niet uit onwil dat ik dit niet wil terugbetalen maar ik kan gewoon niet of ik zit aan de grond. Er zijn er die beginnen dreigen, maar kunnen ze de voorschotten terugeisen? Ben ik verplicht om die terug te betalen als ze geannuleerd hebben voor de periode waarvoor ze initieel hebben gereserveerd? Of ben ik verplicht omdat ik gezegd heb dat ze het mochten meenemen naar een evt volgend verblijf?

Alvast bedankt om mij hierin verder te helpen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 22 feb 2021 20:22

Als u ermee akkoord bent gegaan, moet u het inderdaad terugbetalen. U bent immers degene die de afgesproken dienst niet meer kan/wil leveren. Als het echt niet meer lukt, kan u alsnog het faillissement aanvragen.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#3 , 22 feb 2021 20:23

Onder welk statuut deed je deze activiteiten? Als zelfstandige of via een vennootschap?

Reclame

JulietHM
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 22 feb 2021 20:25

Ik was een eenmanszaak

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 22 feb 2021 20:32

U heeft dus zelf een overeenkomst met deze mensen gesloten die een voorschot hebben betaald. U kan hen niet meer de mogelijkheid geven dit te gebruiken, dus moet dit terugbetalen.

Er is als eenmanszaak ook geen scheiding tussen uw persoonlijk vermogen en dat van uw zaak. Een faillissement van de vennootschap is dus geen optie om van deze terugbetalingen verlost te zijn. Persoonlijk faillisement is mogelijk, maar heeft ook een grote impact op uzelf.

Ik weet natuurlijk niet om wat voor bedrag aan voorschotten het gaat en of er eventueel nog andere zakelijke schulden zijn.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 22 feb 2021 20:35, 1 keer totaal gewijzigd.

JulietHM
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 22 feb 2021 20:34

Ok, bedankt voor de verheldering
Momenteel geen zakelijke schulden, daarom dat ik het zelf heb stopgezet, net om geen schulden te hebben. Maar ik zit wel financieel aan de grond. Ik zal een afbetaling moeten afspreken met die mensen om de voorschotten terug te storten.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”