Onrechtmatig verkregen middelen uit vzw

Heyrmans
Topic Starter
Berichten: 1

Onrechtmatig verkregen middelen uit vzw

#1 , 09 okt 2008 11:32

Vijf jaar geleden nam ik de taak op mij binnen de vereniging, die erop gericht is jongeren hun sociale en culturele blik te verruimen dmv internationale uitwisselingsprojecten, om de boekhouding te beheren (oa. subsidies van de gemeente, Jint (Europa)). Daartoe verkreeg ik eveneens een volmacht, naast 2 andere personen, op de rekening van de vzw en werd het postadres voor de administratie gewijzigd naar mijn adres. Twee uitwisselingsprojecten en evenveel jaar verder, was er weinig tot geen activiteit binnen de vzw. Allen hadden nog een volmacht en er stond een bedrag op de rekening van ca. 5500€. Nu blijkt dat mijn 2 mede-volmachthebbers het op een akkoordje hebben gegooid en het bedrag verdeeld over hun beiden overschreven naar hun privé-rekening. De rekening werd bijgevolg ook afgesloten. Gezien ik nog steeds de post mbt deze rekening ontving, ben ik daarvan op deze manier op de hoogte gebracht. Echter bij het contacteren van de bank stelde men dat alles ‘volgens de regels van de kunst’ was verlopen. Mijn vraag in deze is: hebben deze personen een misdrijf gepleegd door geld van de vzw door te sluizen naar een privérekening en welke zijn dan de te volgen stappen om hen ter verantwoording te roepen?

Alvast bedankt voor uw raadgevingen.
Sven

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 11 okt 2008 17:04

“Art.4.Een besluit van de algemene vergadering is vereist voor:...2°.de benoeming en de afzetting van de bestuurders...Art.10.Op de zetel van de vereniging wordt door de raad van bestuur een register van de leden gehouden...“(V.Z.W.-Wet 27 juni 1921).

‘...om de boekhouding te beheren...Daartoe verkreeg ik eveneens een volmacht...‘ houdt niet in dat hierdoor lid werd of bestuurder benoemd werd van de vzw.

“Art.22.In geval van ontbinding van een vereniging door de algemene vergadering, wordt de bestemming van het actief, bij ontstentenis van statutaire bepalingen, vastgesteld door de algemene vergadering of door de vereffenaars, overeenkomstig artikel 19, tweede lid.”(V.Z.W.-Wet 27 juni 1921).

“Art.492bis.Met gevangenisstraf van een maand tot vijf jaar en met geldboete van honderd frank tot vijfhonderdduizend frank worden gestraft de bestuurders, in feite of in rechte...van verenigingen zonder winstoogmerk, die met bedrieglijk opzet en voor persoonlijke rechtstreekse of indirecte doeleinden gebruik hebben gemaakt van de goederen of van het krediet van de rechtspersoon, hoewel zij wisten dat zulks op betekenisvolle wijze in het nadeel was van de vermogensbelangen van de rechtspersoon en van die van zijn schuldeisers of vennoten.De schuldigen kunnen daarenboven veroordeeld worden tot ontzetting van hun rechten overeenkomstig artikel 33.“(Sw.=Strafwetboek 8 juni 1867).

Bij schending van art.492bis Sw. kan u dus klacht neerleggen bij de procureur des Konings,schriftelijk rechtstreeks of via de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”