Baten van een vrij beroep in een dubbele boekhouding

jintroo
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Baten van een vrij beroep in een dubbele boekhouding

#1 , 31 jan 2021 19:48

Beste

Mijn vrouw is zelfstandige in bijberoep, gedeeltelijk als klinisch psycholoog, vrijgesteld van BTW door de aard van de activiteit, en gedeeltelijk als trainer, (loopbaan)coach en consultant, vrijgesteld van BTW als kleine onderneming.

Met mijn economisch diploma wou ik haar boekhouding zelf voeren. Ik ben vrij goed op de hoogte van wat al dan niet aftrekbaar is en hoe de vork aan de steel zit. Ik weet dus dat ze als eenmanszaak slechts een vereenvoudigde boekhouding moet voeren en hoe die er minimaal uit zou moeten zien. We gebruiken de dagontvangstenboekjes en het fiscaal dagboek voor 2021 ligt klaar voor gebruik.

Maar economisch opgeleid als ik ben, hou ik wel van een dubbele boekhouding omwille van het overzicht dat zo'n boekhouding met balans en resultatenrekening zou bieden: een geïntegreerd overzicht van openstaande vorderingen en schulden, een geïntegreerd overzicht van de waarde van de activa die nog mogen/moeten afgeschreven worden, een analytisch inzicht in wat de activiteit opbrengt en kost, een ingebouwde check op debet=credit.

Alleen weet ik niet zo goed hoe ik zo'n dubbele boekhouding moet afstemmen op de "baten" die de fiscus aan de vrije beroepers in de personenbelasting vraagt, in plaats van op de "winsten" waar een dubbele boekhouding rond draait. Normaal zou een gesprek als psycholoog of een factuur voor coaching aanleiding geven tot een opbrengst (7) en een vordering (4), maar met "baten" is die opbrengst nog niet fiscaal tot ze later wordt betaald. Maar in een normale dubbele boekhouding geeft de betaling enkel aanleiding tot het tegenboeken van de vordering (4) en het aanpassen van het banksaldo (5). Hoe hou je in zo'n boekhouding overzicht op je reële opbrengsten, en kan je tegelijk toch ook aflezen wat de fiscaal relevante baten zijn, zonder dat je beide boekhoudingen bij wijze apart en los van elkaar begint te voeren.

Ik zie enkele opties:
- een dubbele boekhouding voeren en pas op het einde van het jaar de openstaande handelsvorderingen aftrekken van de winst om de baten te bekomen (en omgekeerd het jaar erop bijtellen als ze dan betaald zijn)
- systematisch bij het ontstaan van de vordering een soort overlopende of wachtrekening (4) boeken in de stijl van "over te dragen opbrengsten" en pas bij de betaling zowel de normale bank/vordering boeking doen, als de "wacht-opbrengst" in resultaat nemen.
- ...

Ik weet dat het op de rand van het juridische zit, maar zijn hier mensen die ervaring hebben met een dubbele boekhouding waaruit toch de fiscale "baten" af te lezen zijn en hoe hebben jullie dat dan opgelost?

Alvast bedankt voor de tips!

Reclame

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding