Vennootschap opstarten in Guernsey

Pogex
Topic Starter
Berichten: 25
Juridisch actief: Nee

Vennootschap opstarten in Guernsey

#1 , 24 jan 2021 02:37

Hey

Momenteel heb ik een eenmanszaak met het student-ondernemer statuut. Ik wordt dus ook belast volgens de personenbelasting. Echter vindt ik 50% iets te veel geld weggegooid dus wil hier gauw een BV van maken om enkel 20% vennootschapsbelasting te moeten betalen. Het geld laat ik dan in mijn vennootschap zitten en keer ik niet aan mezelf uit (anders heb ik alsnog personenbelasting).

Nu heb ik net gezien (bij het opzoeken hoeveel belasting andere landen in de EU betalen) dat er een eilandje boven Frankrijk ligt dat Guersney noemt. Hier betaalt men 0% belasting. Mijn BV in Guersney registreren heeft uiteraard geen zin aangezien ik al mijn activiteiten in Belgie doe en ik dan alsnog aan de Belgische belasting ben onderworpen.

Maar als ik nu een tweede vennootschapje zou opstarten in Guersney en zorg dat het een volledig Guersney's bedrijf is (postbus in Guersney, address van mezelf/iemand anders die de vennootschap op zijn naam heeft in Guersney,...). Dit bedrijfje zou bijvoorbeeld software-onderhoud kunnen doen.

Wat als ik dan in mijn BV in Belgie elk jaar een groot software-onderhoud laat doen door mijn tweede vennootschapje in Guersney en dit een kost is van een groot deel van mijn omzet. Betaal ik op die manier dan niet 0% belasting op het grootste deel van mijn winst?

Hier heb ik enkele vragen bij:
1) Als ik zelf mijn adres niet in Guersney wil zetten moet iemand anders deze vennootschap opzetten daar. Hoe zorg ik ervoor dat deze persoon niet het geld voor zichzelf kan houden? Kan ik hier met hem een contract op papier over opstellen zonder zelf als eigenaar beschouwd te worden door dat contract?
2) Het geld van mijn Belgische vennootschap staat dan op een bankrekening in Guersney. Betaal ik een belasting als ik dit geld dan weer importeer op mijn Belgische rekening? Of kan ik op mijn Guersney'se bankrekening gewoon een internationale bankkaart/visa-kaart nemen?
3) Stel dat het software-onderhoud toevallig heel mijn omzet kost. Hoeveel % belasting betaal ik dan precies? 0% toch, of zijn er belastingen voor buitenlandse transacties?
4) Hoe moeilijk is het praktisch dit te doen? Want waarom doen niet meer ondernemingen dit?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LYNX XX
Berichten: 2515
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 jan 2021 09:21

Dit is een juridisch forum, niet een forum voor belastingontduiking.
Gewone burgers betalen steeds de volle pot belastingen. Binnenkort kunnen deze alle lasten dragen.
Zou aanraden studenten een beetje ernst en normbesef bij te brengen.

Ik laat de beheerders van JF over om deze topic te evalueren.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”