conflict ziekenkas

KDZ67
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

conflict ziekenkas

#1 , 19 jan 2021 20:40

Beste

Mijn vrouw is parttime tewerkgesteld bij een poetsbedrijf
Op 02/02/2018 krijgt ze tijdens een uitlevering van een graafmachine aan huis een klap van de bak tegen haar hoofd .
Ze is dan ook werkonbekwaam erkend door de ziekenkas .
Op vraag van een vriend laat ik haar meetekenen in een bvba op 26/04/2018
De bedoeling was niet dat ze daar zou meewerken enkel als naamlening , maar ze word ingeschreven als bezoldigde zaakvoerder .
Òp 30/06/2018 brengen we ziekenkas hiervan op de hoogte en de poppen gaan aan dansen .
De ziekenkas doet moeilijk omdat deze laattijdig aangegeven is en beschouwd dit als een werkhervatting .
De uitkeringen stoppen en zij moet op een of ander manier bewijzen dat ze niet actief is in de BVBA.
Zij is niet in staat om te werken door haar ongeval en dat weet de ziekenkas ook ,maar vragen toch om bewijzen .
Eender wat we binnenbrengen gaat niet voldoende zijn ,zij was niet aangesloten sociaal kas , niet ingeschreven als zelfstandige , getuigenverklaringen niets is voldoende . en zo gaan er maanden voorbij .
indien zij ook zou aangesloten zijn bij een sociaal kas dan kon dit alleen in bijberoep omdat ze al een contract heeft .
Elke maand gaan we naar de adviserend geneesheer en word deze verlengd maar geen uitkeringen .
Tot we een telefoon krijgen dat ze de erkenning gaan terugtrekken omdat deze niet mocht erkend worden
Op 03/12/2018 word ze ontslaan van de bvba omdat dit enigste optie is .
Vanaf dat het in staatsblad verschijnt op 13/12/2018 word ze opnieuw erkend als ziek zijnde door de ziekenkas maar ze betalen geen uitkeringen omdat ze niet aan haar 185 dagen voldoet . Er is een gat tussen 26/4 en 13/12 zeggen ze .
Wij vragen werkloosheidsuitkeringen voor deze periode om in regel te kunnen zijn maar de RVA gaat hier niet op in omdat ze anders de ziekenkas tegenspreken .
Wij dienen een klacht in bij hun ombudsman maar zij staan achter de standpunt van de ziekenkas .
De zaak komt voor arbeidshof en volgen de ziekenkas , hoger beroep word ook in de voordeel van de ziekenkas uitgesproken .
Mijn advocaat had nogzelfs een uitspraak van een ander rechter dat in dezelfde situatie in voordeel van een mevrouw had uitgesproken .
Er moest effectief een werkzaamheid plaats vinden en dit is in ons geval zeker niet toepassing .
Nu zijn we 3 jaar verder en ze is erkend als tijdelijke invalide zonder uitkeringen .
Wij proberen nu toch nog om deze gat op een of ander manier te regulariseren om ziekteuitkeringen te kunnen krijgen .
We hebben een herziening aangevraagd bij de RVA .
Ik ben aangesloten bij een ander ziekenfonds en heb mijn probleem uitgelegd en zij hebben mij gezegd dat dit evt met gecontroleerde voortgezette verzekering zonder werkloosheidsuitkering kan geregulariseerd kan worden .
Ik weet het ook niet meer ......
Heb de federale ombudsdienst aangeschreven en de RIZIV
Of er iets zal uitkomen weet ik niet
indien jullie mij advies kunnen geven hoor ik het graag

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12841

#2 , 19 jan 2021 21:30

Ik moet toch wel enig begrip opbrengen voor de beslissing van de ziekenkas, dit is nu eenmaal een zeer fraudegevoelige materie.

Is het eisen van een schadevergoeding tegen de zaakvoerder van de bvba vanwege de foute inschrijving een optie?

KDZ67
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 jan 2021 19:22

Tja
Dat gaat mijn situatie met de ziekenkas niet oplossen denk ik

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”