VZW mogelijkheden als sportvereniging

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

VZW mogelijkheden als sportvereniging

#1 , 10 jan 2021 13:33

Hallo,

Ik denk erover om een sportvereniging te starten, samen met een familielid. In de praktijk zal ik al alles op mij nemen en dus ook alle trainingen geven aan de leden.

Ik heb een aantal vragen hieromtrent:
1. Ik schat dat de inkomsten van de vzw rond de 500 euro per maand zullen liggen (het lidgeld opgeteld van alle leden). In welke mate kan ik mijzelf hier uit vergoeden voor de trainingen die ik geef? (ik werk tevens ook voltijds).
2. Is een VZW oprichten de geschikte vorm? Zijn er betere alternatieven? Om de sportzaal via de stedelijke sportdienst te huren lijkt het mij aangewezen een vzw op te richten. Ik betaal dan weinig huur en ik krijg voorrang qua uren op andere verenigingen die niet als stedelijke vereniging worden gezien.


Bedankt alvast.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jan 2021 14:09

Bedankt!

Dus als ik het goed heb begrepen is er buiten de vrijwilligersvergoeding geen mogelijkheid om mijzelf te vergoeden voor de prestaties (het organisatorische, de trainingen, ... )?

Reclame

mbbs1024
Berichten: 474

#4 , 10 jan 2021 16:23

Die conclusie lijkt me niet correct.
Er zijn toch vzw's genoeg die hopen mensen in dienst hebben, die geen vrijwilliger zijn, maar dan komen er wel bijkomende kosten kijken, zoals sociale zekerheid, fiscaliteit of facturatie, btw, ....

Zed
Berichten: 24
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jan 2021 16:47

Als bestuurder van een kleine vzw:

- Geen enkele bestuurder van onze vzw wordt vergoed.
- Bepaalde bijdragen door derden worden wel vergoed, ofwel door een Kleine Vergoedingsregeling / KVR, ofwel op factuur voor zelfstandigen en/of zelfstandigen in bijberoep.

Er zijn inderdaad veel meer mogelijkheden, maar de administratie wordt dan wel een pak complexer.

UCLL01
Topic Starter
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 jan 2021 21:14

Bedankt voor de antwoorden. Dan denk ik dat ik best mij informeer bij een boekhouder?

Evi (Odos)
Berichten: 354
Juridisch actief: Ja
Locatie: Vlaanderen
Contacteer: Website Facebook Twitter

#7 , 11 jan 2021 10:20

Heel veel informatie en expertise bij Dynamoproject - https://www.dynamoproject.be/
Odos vzw - Ouders die opnieuw starten
Familiale bemiddeling en juridisch advies bij scheiding, overlijden en nieuw samengesteld gezin.
Alle verhalen en vragen welkom in de besloten facebookgroep www.facebook.com/groups/odosvzw

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 jan 2021 10:45

https://www.sbb.be/nl/magazine/btw-vrij ... gsregeling

https://www.dynamoproject.be/faq/wannee ... w-plichtig

Waarom er geen bijberoep van maken, u bent voltijds tewerk gesteld. Vergoeding in te brengen met kostennota's.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”