Ecommerce - Ltd., BV of Eenmanszaak?

Niels_T
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Ecommerce - Ltd., BV of Eenmanszaak?

#1 , 09 jan 2021 12:13

Hallo,

Ik ben pas begonnen met een ecommerce met producten die ik in Amerika verkoop en ik zou graag een onderneming nu willen aanmaken om mijn inkomsten aan te geven.

Wat zou hiervoor de beste optie kunnen zijn? Ik hoor namelijk dat voor een BV je veel kosten voor de notarisch hebt en dat je al gauw veel sociale zekerheid moet betalen.


Daarnaast had ik ook gehoord dat een Ltd. een goede oplossing zou kunnen zijn aangezien dat het bescherming geeft en blijkbaar van horen zeggen ook goedkoper is dan een BV?

Ik dacht er dus dan ook aan om een eenmanszaak op te richten maar dit biedt echter geen bescherming (tenzij er misschien een soort van verzekering bestaat dat je beperkte aansprakelijkheid kan geven?), maar dan later pas een BV te starten mochten de sales echt hard omhoog gaan (Als dit mogelijk is).

Op dit moment weet ik het dus niet echt goed en ik vroeg me af of iemand wat advies zou kunnen geven.

Groetjes,

Niels

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod
Berichten: 942

#2 , 09 jan 2021 12:25

Ik hoop dat je nog niet actief aan het verkopen bent, dit mag je pas doen nadat je geregistreerd bent!

Maar alvast, welkom tot de realiteit in België, en dat is dat je op winsten uit een commerciële activiteit sociale zekerheid en belastingen moet betalen.
Je verricht de arbeid hier om die inkomsten te behalen, dus het is hier dat je belast gaat worden wanneer die inkomsten naar je privé rekening komen...
Maakt niet uit of je naar het buitenland verkoopt, of zelf met een buitenlandse firma werkt!

Eenmanszaak is het eenvoudigste, maar inderdaad het riskantste. Je draagt persoonlijk met al je hebben en houden de verantwoordelijkheid.
Indien in bijberoep reken maar dat je ongeveer tussen de 40 en 50% van je winst gaat overhouden, dus 50 a 60% moet je afgeven.
In hoofdberoep (dus wanneer je geen enkele andere inkomsten hebt), moet je belastingen betalen aan exact hetzelfde tarief en volgens dezelfde schijven als wanneer je als werknemer zou werken.
Al het geld dat je overhoudt aan je activiteit (dus na betaling sociale zekerheid en belastingen) is dan wel volledig privé jouw eigendom, en je mag het vrij uitgeven!

Een BV oprichten kost inderdaad wat centen, maar je bent als persoon beschermd.
En niet alleen het oprichten, de boekhoudkundige verplichtingen van een BV zijn ook veel uitgebreider, je gaat redelijk wat centen aan een boekhouder moeten uitgeven om alles in orde te houden.
Maar hoeveel je dan netto over gaat houden gaat dan een complexe berekening worden, als eerste stap moet de BV (de firma) belastingen betalen op de winsten, maar hetgeen dan overblijft is dan geld van de firma, en dat mag jij niet gebruiken voor privé doeleinden. Je kan het enkel uitgeven aan dingen die de firma nodig heeft, dus materialen, aankoop stock, betalen onkosten, enzovoorts)
Om met dat geld privé iets te doen moet je dat geld van de firma naar jou overhevelen, en de courante manier is door jezelf een loon uit te betalen, maar daar betaal jij dan op dat ogenblik uiteraard sociale zekerheid en belastingen op!
Er zijn uiteraard manieren om dat zo optimaal mogelijk te doen, maar vele van die optimalisaties zorgen ervoor dat je pas na een aantal jaar aan dat geld aankan (liquidatiereserve en dergelijke meer).

Ik heb de indruk dat je niet veel weet over commerciële activiteiten en de fiscale verplichtingen die daarbij horen, misschien had je daarover beter eerst wat research gedaan alvorens zoiets op te zetten.

Een ltd is een buitenlands bedrijf, dan wordt het helemaal complex om dat legaal te gaan doen.

De meesten verschieten zich een bult over hoeveel van je winsten je kwijtspeelt, en de meesten begrijpen pas daarna waarom een goede loodgieter 40€/uur moet vragen om op het einde van de rit maar een gewoon loon over te houden!
Degenen die veel geld verdienen werken veel meer dan de 38 uren dat de gemiddelde werknemer presteert, pak maar al snel het dubbele!

LeenW
Berichten: 12813

#3 , 09 jan 2021 12:45

Zoals hierboven gezegd, uw onderneming en btwnummer moeten in orde zijn voor je begint te handelen. Ik zou dan ook eenmanszaak aanraden omdat dit het snelste geregeld is.

Reclame

Niels_T
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jan 2021 18:17

Bedankt voor het antwoord.

Ik heb voorlopig nu een eenmanszaak opgesteld. Mocht de zaak goed draaien, dan kan ik nog eventueel overstappen naar een BV.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”