verminderde vennootschapsbelasting

heultje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

verminderde vennootschapsbelasting

#1 , 10 dec 2020 20:31

Hallo,

Ik vroeg me af of iemand mij verduidelijking kan brengen rondom het verlaagde tarief van 20% in de vennootschapsbelasting.
Ik ben 2 jaar actief geweest in een eenmanszaak van sept 2016 tem sept 2018 - vervolgens ben ik ikv bijkomende opleiding in buitenland een jaar bediende geweest en heb dus mijn zelfstandige activiteit stopgezet - en in 1/2020 ben ik mijn vennootschap gestart.

Ik verdien momenteel nog niet zoveel en betaal mijzelf nu een vrij laag loon uit. Wat betreft de regel van minimum bezoldiging om in aanmerking te kunnen komen voor de verlaagde belasting, geldt een uitzondering voor starters, zijnde voor de eerste 4 boekjaren van kleine vennootschappen maar wanneer de activiteit van de starter de voortzetting betreft van een werkzaamheid die voorheen werd uitgeoefend door een natuurlijk persoon of rechtspersoon, is deze vrijstelling voor starters niet van toepassing.  In dit geval telt als startdatum immers de eerste inschrijving in de Kbo van de eenmanszaak of vorige rechtspersoon en moet de starter bijgevolg sneller de minimum bezoldiging opnemen om het verlaagde tarief te kunnen blijven genieten.

Ik snap niet goed in mijn specifiek geval of ik nu nog in aanmerking hiervoor kom? Vanaf wanneer begint die regel te tellen? Ik ben namelijk een jaar niet als zelfstandige actief geweest... maar van 2016-2018 wel actief geweest in een emz...En stel als die regel toch begint te tellen vanaf mijn eerste inschrijving in de KBO (dus sept 2016) - is dit dan al van toepassing voor mijn eerste boekjaar in de vennootschap in 2020 of pas vanaf 2021?

DAnk je wel alvast voor de info!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
heultje
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#2 , 16 dec 2020 15:33

Niemand een idee?

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”