Eenmanszaak handelsactiviteit op een apart adres

Elberheth
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Eenmanszaak handelsactiviteit op een apart adres

#1 , 09 dec 2020 23:34

Beste,

Ik wil een eenmanszaak starten in hoofdberoep (volledig online, software ontwikkeling) maar ik ben gedomicilieerd in een huurwoning waar ik geen handelsactiviteit mag uitvoeren. De verhuurder wil namelijk geen belastingen betalen op de volledige huurinkomsten. Er is ook geen mogelijkheid om een deal met hem te sluiten waarbij ik meer betaal om het veschil te coveren.

Kan ik dit opzeilen door mijn handelsactiviteit uit te voeren op een ander adres (een kantoor huren bvb)? De situatie is dan als volgt: mijn woondomicilie is nog altijd automatisch de maatschappelijke zetel van de eenmanszaak, maar mijn handelsactiviteit is enkel en alleen op een ander vestigingsadres. Ik breng dus enkel de kosten in van het huurkantoor en niet van mijn woonadres. Is dit toegestaan volgens de wet? Of wordt de huurbaas in elk geval belast voor de volledige huur en ben ik dus genoodzaakt om een vennootschap te starten om dit te voorkomen?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2020 06:05

Bij een eenmanszaak is de maatschappelijke zetel altijd je domicilieadres. Hoofd- of bijberoep maakt geen verschil. Ook het huren van een kantoor, winkel, productieruimte, ... niet. Dit zijn vestigingsadressen.

Ik zie een vennootschap als enige oplossing. Of verhuizen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 dec 2020 09:18

Je verhuurder heeft geen enkel nadeel wanneer u DE HUUR NIET in brengt in de kosten.

Voor u zou dit VEEL goedkoper zijn,

Praat eens met de verhuurder en tekent een overeenkomst dat je de huur niet inbrengt, ik heb dit ooit zo voor iemand gedaan en de verhuurder ging dan wel akkoord .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 dec 2020 09:35

Terechte opmerking van denlowie.

Aangezien de verhuurder er ook niet voor openstaat als de TS een hogere huur betaalt, is er natuurlijk kans dat hij dit ook niet wil. Sommige mensen vertrouwen het gewoon niet.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 10 dec 2020 09:37

Als uw huurcontract dat verbiedt (en dit staat er vrij standaard in), dan is en blijft het contractbreuk ongeacht of de verhuurder er wel of geen nadeel aan heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 10 dec 2020 13:00

Als uw huurcontract dat verbiedt (en dit staat er vrij standaard in), dan is en blijft het contractbreuk ongeacht of de verhuurder er wel of geen nadeel aan heeft.
Maar niet als de verhuurder een overeenkomst tekent dat het enkel mag, wanneer deze niet in de aftrek van de kosten komen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Elberheth
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#7 , 11 dec 2020 17:57

Bedankt iedereen voor jullie inbreng en advies. Ik heb nog eens met mijn huurbaas gesproken. Deze keer in verband met een overeenkomst waarbij ik toch een eenmanszaak mag runnen zonder de kosten van de woning in te brengen in mijn zaak. Hij is daar ook niet akkoord mee gegaan. Het is iemand die niet houdt van aanpassing en dingen niet moeilijk wil maken. Ergens begrijp ik dat heel goed.

Ik zal dus nog een paar weken zoeken naar een pand waar ik wel mijn zaak kan doen. Als er uitendelijk niets van komt, dan moet ik wel voor een BV gaan vrees ik.

Nog eens bedankt voor jullie advies.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#8 , 11 dec 2020 19:10

Maar een BV zal je ook op dit adres niet kunnen, rare verhuurder .

mocht dit hier geen juridisch forum zijn had ik u wel een oplossing kunnen bieden, maar muggenzifters vind je wel overal tegenwoordig zoals u verhuurder
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

jef007
Berichten: 1681

#9 , 11 dec 2020 21:56

kan je geen pand/ruimte/bureel ( virtueel) huren in een businesscenter?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 11 dec 2020 22:26

kan je geen pand/ruimte/bureel ( virtueel) huren in een businesscenter?
Het probleem met een één manzaak is dat het adres steeds het domicilie adres is van de ondernemer ., en de ondernemer kan zijn domicilie nooit zetten in een businnescenter .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#11 , 18 dec 2020 17:13

Maar een BV zal je ook op dit adres niet kunnen, rare verhuurder .

mocht dit hier geen juridisch forum zijn had ik u wel een oplossing kunnen bieden, maar muggenzifters vind je wel overal tegenwoordig zoals u verhuurder
Maar de bv kan perfect op een ander adres.
Als uw huurcontract dat verbiedt (en dit staat er vrij standaard in), dan is en blijft het contractbreuk ongeacht of de verhuurder er wel of geen nadeel aan heeft.
Dat is natuurlijk zo, maar welke schade is er dan? Geen, dus ook geen ontbinding of schadevergoeding. Een normale verhuurder zou dat moeten aanvaarden, maar moeilijke personen heb je altijd. Een rechter zal in ieder geval niet echt onder de indruk zijn mocht de verhuurder op basis hiervan willen ontbinden (hij kan natuurlijk wel opzeggen - dat is zijn recht).

Een vennootschap oprichten kan zeker de oplossing zijn, tegenwoordig gaat dat vlot en dat hoeft ook niet per se een bv te zijn. Met het nieuwe vennootschapsrecht is de bv toch echt wel op veel vlakken een aan te raden keuze.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”