Vennootschap in bijberoep

Woekkes
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Vennootschap in bijberoep

#1 , 06 dec 2020 11:55

Hallo iedereen,

Momenteel ben ikzelf voltijds aan de slag in loondienst.
Echter zou ik in mijn vrije tijd graag een onderneming oprichten (in bijberoep, zonder vennoten) met als bedoeling op termijn de omschakeling te maken naar zelfstandige in hoofdberoep.

De bedoeling van de onderneming in bijberoep is niet gericht om direct een extra centje te verdienen. Wel eerder om kapitaal binnen dit bedrijf op te bouwen om zo na enkele jaren vlotter te kunnen starten.

- Klopt het dat de besloten vennootschap hiervoor de beste keuze is?
- Is het verplicht om toch loon uit te keren?
- Weten jullie of er toevallig iets bestaat als een gratis introductiegesprek bij boekhouders waarbij ik deze situatie kan toelichten (heb er al 2 gebeld voor info maar hier hing direct een bepaalde kost aan vast).

Alvast bedankt voor de feedback, alle reacties worden gewaardeerd! :)

Fijne dag verder!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 dec 2020 12:53

Gratis advies is bijna niet meer te vinden.

En ja een BV is een interessante optie.
En neen is niet verplicht om je een loon uit te keren, dan betaal je alleen vennootschapsbelastingen.
fiscale winst betaal je 29,58% vennootschapsbelasting tenzij je u zelf 45.000€ loon uitbetaalt , kleine of middelgrote vennootschappen betalen op de eerste schijf van €100.000 winst een lager tarief: 20,4 %.

als je minder loon uitkeert dan moet het bruto loon minstens gelijk zijn aan de belastbare winst van je vennootschap. Deze voorwaarde geldt niet tijdens de eerste 4 boekjaren van een onderneming.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW
Berichten: 12828

#3 , 06 dec 2020 13:48

Als boekhouders een uur van hun tijd moeten vrijmaken om u raad te geven, lijkt het mij niet onredelijk dat zij daar iets voor vragen?

Met een BV kan u weinig verkeerd doen.

Reclame

dako
Berichten: 333

#4 , 07 dec 2020 10:16

- Klopt het dat de besloten vennootschap hiervoor de beste keuze is?
- Is het verplicht om toch loon uit te keren?
- Weten jullie of er toevallig iets bestaat als een gratis introductiegesprek bij boekhouders waarbij ik deze situatie kan toelichten (heb er al 2 gebeld voor info maar hier hing direct een bepaalde kost aan vast).
- BV is inderdaad vaak een goede keuze maar niet altijd, veel is afhankelijk van de activiteit, verwachtingen,...
- Loon uitkeren is inderdaad niet noodzakelijk. In principe inderdaad hogere vennootschapsbelasting (ondertussen 25% ipv 29%), maar de eerste 4 jaar is de loonuitkering inderdaad geen voorwaarde voor het verlaagd tarief van 20%
-Regelmatig is een eerste kennismakingsgesprek inderdaad gratis. Verwacht hier echter geen gedetailleerd of specifiek advies want dit is vaak wanneer het betalende begint...

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”