als inwoner van belgie eenmanszaak starten in NL

frans1977
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

als inwoner van belgie eenmanszaak starten in NL

#1 , 29 nov 2020 07:03

Hallo,

Ik heb de volgende vragen, wellicht zijn er die mee willen denken.
Mijn situatie is dat wij enige jaren terug vanuit Nederland naar Belgie verhuisd zijn. In Nederland werkte ik als eenmanszaak in de bouw.
De inschrijving en het werk heb ik behouden tot twee jaar terug. toen heb ik mij op aanraden van een verzekeringsman en geruchten ingeschreven hier in België als eenmanszaak. Mijn inkomen haal ik 100% uit NL. De inkomsten worden hier belast en de Sociale lasten moet ik in NL afdragen.
Juist deze combinatie maakt dat ik veel moet afdragen, meer als toen ik in NL was ingeschreven.
Nu wil ik mij weer terug in NL als eenmanszaak inschrijven.Mag dat en krijg ik daar geen problemen met de FOD? Mijn boekhouder in België was zeer verbaasd dat ik destijds mijn bedrijf hier inschreef maar ik had toen begrepen dat je als eenmanszaak op je domicilie moet ingeschreven staan. Ik ken er echter genoeg die in NL ingeschreven staan en in Belgie wonen.
Wat is jullie mening? Uiteraard zal ik ook met mijn boekouder overleggen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 29 nov 2020 07:40

Het is juist, jouw zaak moet in Nederland gevestigd zijn omdat de zaak daar in Nederland ingeschreven is.
Je zal een adres voor de zaak in Nederland moeten zoeken, al was het maar een bureel dat je huurt .

Diegenen die u kent zullen wel degelijk ook een adres hebben in Nederland .

In Nederland zijn zo'n zaken gemakkelijk te vinden, mits elke maand huur te moeten betalen, en dan zal je moeten afwegen; is het sop de kool waard
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 29 nov 2020 08:28

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

frans1977
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 29 nov 2020 08:55

Dank voor de link, echter staat er over zelfstandige zonder personeel de eenmanszaak dus weinig info. Enkel dat ik te maken krijg met belasting en sociale premies in NL. De doorverwijzingen zijn naar de Nederlandse belastingdienst en die vinden het prima als men komt ondernemen. Dat betekend inkomsten voor hun. Mij gaat het echter ook om het zicht van de Belgische FOD hierover.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#5 , 29 nov 2020 10:55

Je moet onder de rubriek ondernemen kijken. Deze info geldt zowel voor België, Nederland en Duitsland. De FOD participeren in deze GIP's.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

frans1977
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 29 nov 2020 11:22

Oke bedankt, had het al gelezen. Ze spreken van personeel dat in NL gaat werken en de 183 regel die niet op mij van toepassing zou zijn. Dus belastingplichtig in NL. Geldt hetzelfde dan ook vr een zelfstandige?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#7 , 29 nov 2020 15:16

De 183 regel is van toepassing als je gedurende een jaar in twee landen werkt. Als je dus enkel zelfstandige bent in Nederland is de 183-dagenregel niet van toepassing. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Ik raad u aan om contact op te nemen met het GWO te Maastricht.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

frans1977
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 29 nov 2020 16:29

Oke merci voor de tip van het GWO.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”