verkregen factuur na ondertekenen contract

RobinVDB
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

verkregen factuur na ondertekenen contract

#1 , 07 nov 2020 18:40

Geachte,

In juni had ik een hele saaie bureaujob en besloot ik dus een extra bijverdienste te gaan doen.
Ik vroeg vol goede moed mijn BTW nummer aan en sloot mij aan bij een algemeen bureau voor loopbaancoaching.
Uiteraard om member te worden moest je eerst 40U opleiding volgen en een contract tekenen, beide heb ik dan ook gedaan.

Enige tijd later kreeg ik een aanbieding in een ander bedrijf met een stevige promotie, die heb ik aangenomen en daar werk ik nu ook, dagelijks vele uren maar ook veel beter loon dus een bijberoep is absoluut niet meer nodig, ik heb dan ook absoluut de tijd niet meer gehad om te werken aan mijn loopbaan coaching.

Deze week kreeg ik een vriendelijke mail van de bazin van het loopbaankantoor of alles oké is met mij en of ik het kan combineren enzo?
Ik geef eerlijk aan dat het heel moeilijk is en niet lukt.
POEF enkele tellen later de mail dat er ook is besloten met de regio coördinator dat ik dus niet voldoe aan de quota's en dat ik dus ook zelf aangeef dat het niet lukt het te combineren met mijn full time job, in de mail zat ook meteen een factuur van 3000 euro.
Inderdaad in het contract staat wel dat als je niet voldoet aan de quota en dat het stopt binnen de 2 jaar dat je dus de opleiding moet betalen en die kost 3000 euro.
IK VIEL VAN MIJN STOEL, ik had uiteraard dat contract met heel goede moed getekend in juni en ging mij vol smijten en alle quota behalen.

Nu de grote vraag, zit er niks anders op dan die belachelijke dure factuur ook te betalen?
Of heb ik hier een kans om eronderuit te geraken na aantekenen van protest?
Als er geen andere opties zijn dan betalen, kan ik het dan fixen om eventueel 10 jaar lang 25 euro per maand te betalen ofzo?
Ik weet het, ik heb getekend en dat is DOM.

Bedankt voor jullie advies,
Gr
Robin

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
RobinVDB
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#2 , 07 nov 2020 18:44

Ter info - de loopbaan coaching was dus als zelfstandigen in bijberoep
ik heb meteen na het verkrijgen na de kantoor ook gemaild naar Liantis om alles op te doeken ook mijn Btw nummer en mijn gegevens bij de KBO enzo.

RobinVDB
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#3 , 07 nov 2020 19:16

na het verkrijgen van de factuur bedoel ik dus*

Reclame

LeenW
Berichten: 12838

#4 , 07 nov 2020 19:28

Als u een contract tekent zonder het eerst te lezen, gaat u nog vaak kunnen betalen..

U hebt een kans als u de rechtbank kan overtuigen dat de gevraagde schadevergoeding buitensporig is, maar als u verliest gaan de kosten enkel hoger zijn.

Een afbetalingsplan is een gunst, geen recht.

RobinVDB
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#5 , 07 nov 2020 19:34

Dag Leen,

Bedankt, ja ik weet het, ik zit nochtans zelfs in een zakelijke setting qua beroep dus het is heel dom van mij. Natuurlijk kan ik ook de toekomst niet voorspellen en had ik veel cliënteel enzo verwacht.
Geen enkele klant heeft zich helaas aangemeld.
Ook de opleiding op zich die ik moet betalen trok op niks, was online en weinig verhelderend.
ik zou dus al een brief willen sturen aangetekend dat ik de factuur niet aanvaard, maar de vraag is wat dan erna...

LeenW
Berichten: 12838

#6 , 07 nov 2020 19:36

Daarna zal de firma u dagvaarden en kan u het verhaal doen aan de rechter. U kan iets winnen, maar u kan ook nog meer verliezen.

Wanneer de firma een vonnis heeft, kunnen ze ook beslag leggen op uw loon of via deurwaarden uw inboedel verkopen om u tot betaling te dwingen.

RobinVDB
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#7 , 07 nov 2020 19:43

Hoe schat u de kansen in?
Om effectief te beginnen als loopbaan coach moest ik ook een kopie van mijn verzekering enzo doorzenden, dat heeft ze volgens mij zelfs nooit gehad, kan ik er zo mss onderuit dat ik zelf niet kon tewerkgesteld worden als loopbaancoach?
Ik kan ook de kwaliteit en de flut opleiding vermelden?
Het concept van Corona ook want er werd wekelijks aangegeven intern ook dat Corona stevig inhakte op het verkrijgen van klanten?
De factuur heeft ze opgemaakt met 1 letter fout in mijn adres, kan ik hierop procedure fout inroepen?
heb nu ook meteen mijn bijberoep opgegeven en BTW nummer laten schrappen, kan ze nog steeds geld vragen dan van een BTW nummer dat in feite niet meer bestaat?

ik heb een vriend die advocaat is en die hoor ik maandag ochtend ook, hij zal ook nog is naar me luisteren.

Franciscus
Berichten: 38599

#8 , 07 nov 2020 19:44

Soort van misleidende cursus..Quota halen bij een opleiding???
En dan ineens moeten betalen zonder meer op basis van wat?
Rare wijze van lesgeven ... ik heb bij mijn stages nooit mijn verzekering moeten doorgeven ...

RobinVDB
Topic Starter
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#9 , 07 nov 2020 19:47

beste,

dus eerst 40u cursus, dan bent u zogezegd loopbaancoach en maken ze alles voor jou in orde. Dan moet je als coach dus quota's behalen. Zoals bv: 2 sessies per maand, deelnemen aan meetings,...
Indien stoppen binnen de 2 jaar en de quota's niet behalen = betalen.
En ja staat zo op het contract, en ja domme ik heb dat getekend.
Verzekering moet omdat het als zelfstandige in bijberoep is.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”