Persoonlijk failliet

Phoenixx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk failliet

#1 , 20 okt 2020 00:21

Hallo,

Eerst even kort de situatie schetsen:
Ik heb een eenmanszaak waar ik door een hele samenloop van omstandigheden in de afgelopen jaren behoorlijke schulden heb opgebouwd.
(zowel aan de belastingen, sos zekerheid, en enkele bedrijven). (samen +-150K€)
Ik probeer in de mate van het mogelijk zoveel mogelijk af te betalen, maar dit is moeilijk, als ik dit bekijk betaald ik vooral deurwaarders en weinig schuld.
De inkomsten van mijn eenmanszaak (+- 5500€ winst/maand) gaan momenteel grotendeels naar daar.
De zaak heeft sinds een jaar zeer stabiele inkomsten en weinig kosten.

Ik ben aan het overwegen om mezelf failliet te laten verklaren, en zo een (gedeeltelijke?) kwijtschelding van mijn schulden te bekomen,
echter zal hier dan waarschijnlijk ook mijn woning verkocht worden.

Is het een mogelijkheid om een BV op te richten, mijn woning daarin te steken, en de woning te huren aan de vennootschap? en dan mijn eenmanszaak failliet te laten gaan? Mijn werkzaamheden kan ik dan ook op de BV verderzetten.

Graag wat raad.

Alvast bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 okt 2020 08:57

Hoe ga je u woonst betalen, als je deze verkoopt aan een BV moet er centen overhandigd worden aan de notaris, gaat u BV een lening krijgen, + dat je huis moeilijk kan verkopen zonder eerst je belastingen en je sociale bijdragen heeft betaald , dit is geen optie

Ik vrees dat je een paar jaar dit eerder had moeten doen.

En geen enkele curator zal dit zo laten zij weten ook wat er met je eigendom gebeurt is en je activa onttrekken aan een faillissement is strafbaar.

Je kan je failliet laten verklaren en onmiddellijk een BV oprichten

Dan gaat u een kwijtschelding krijgen, wat je woonst betreft durf ik me niet over uit spreken, dit zal de rechter commissaris beslissen, je zal terug op nieuw moeten beginnen.

Loopt er nog een hypotheek op je woonst ??
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Phoenixx
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 okt 2020 16:52

Er loopt momenteel inderdaad een hypotheek op de woning, wat ik zou willen doen is bij de bank op de BV een lening vragen om de woning van mezelf persoonlijk te kopen (waardoor die hypotheek dus terugbetaald word)
Voor de bank komt dit op zich op hetzelfde neer, en hebben ze zelfs meer zekerheid, want inkomsten zijn wel constant, alleen gaat nu alles naar een hopeloze berg schulden.

Herbeginnen zal inderdaad zoieso nodig zijn, maar mijn woning verliezen zou de zaken nog extra moeilijk maken

Reclame

Pieter Wirix
Berichten: 1
Juridisch actief: Ja

#4 , 20 okt 2020 17:34

De curator zal deze vervreemding van het onroerend goed niet tegenstelbaar laten verklaren aan de faillissementsboedel. Immers gebeurt deze vervreemding met benadeling van de rechten van de schuldeisers in het persoonlijk faillissement.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”