Bijberoep opstarten

yenneke
Topic Starter
Berichten: 14

Bijberoep opstarten

#1 , 02 okt 2020 19:46

Graag had ik meer informatie verkregen hoe het juist in zijn werk gaat om op te starten in bijberoep .. waarmee moet ik allemaal rekening houden .... welke kosten brengt dit allemaal met zich mee ... en wat met de belastingen op het einde van het jaar 😉

Ik zou van mijn hobby ( knutselwerkjes ) mijn bijberoep willen maken...

Zijn er mensen die dit ook opgestart zijn ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3795

#2 , 03 okt 2020 00:11

Ik zou een opleiding bedrijfsbeheer volgen, al dan niet in avondonderwijs of afstandsonderwijs.
Ook al hoeft dit niet meer, toch leer je er de belangrijkste zaken die je moet weten (maar dus nog niet alles).

Om op te starten:
Ga langs bij een ondernemingsloket.
Doe je aanvraag om te starten en een ondernemingsnummer te verkrijgen.
Betaal de opstartkosten (iets van 80 euro).
Je kan hun ook de BTW laten activeren (tegen betaling), kan je ook zelf (gratis).
Als je denkt onder de 25k per jaar te zitten, kan je de vrijstelling aanvragen: dan verkoop je zonder BTW, maar kan je ook geen BTW aftrekken.

Als je boven de (afgerond) 1500 euro per jaar zit betaal je ook 20.5% sociale bijdrages op je "winst".
Op voorhand dien je een prognose te geven aan het ondernemingsloket, zij zullen de facturen opsturen.

Ieder jaar zal je ook bedrijvenbelastingen betalen.
Dit betaal je op de omvang van je zaak.
Als je zaak onder de 1000m² is qua oppervlakte, betaal je het minimum: dit jaar 107 euro.

Op je belastingsaangifte (het jaar nadat je gestart bent, dus nu starten is de aangifte in 2021) vul je vanaf nu ook deel 2 in.
Daarin moet je de brutowinst (= verkopen - aankopen specifiek voor die verkopen), de onkosten (= alles dat je gekocht hebt voor je zaak, maar niet meteen iets met het verkochte product te maken had; denk bijvoorbeeld aan een werkplek, elektriciteit, een website, ...; dit kan ook forfaitair net zoals bij gewone werknemers) en het verschil invullen.
Ook betaalde (of teruggekregen) sociale bijdrages vul je, alsook voorafbetaalde betalingen (als je dit doet: denk je veel winst te maken, is het beter om op voorhand al een stuk aan de belastingen te storten. Je krijgt dan als het ware een percentje. Doe je dit niet, en moet je veel achterdragen, zal jij een percentje moeten betalen. Vergelijk dit met dat je iedere maand een stuk van je loon al afdraagt via de bedrijfsvoorheffingen).

Je moet ook een boekhouding voeren.
Als je vrijgesteld bent van BTW, kan dit heel eenvoudig: alle inkomsten en uitgaven bijhouden (gemotiveerd indien niet duidelijk) en dit kunnen mappen aan je cashflow.
Als je niet vrijgesteld bent, moet je ook een BTW boekhouding voeren en aangiftes doen.

Laat je zeker bijstaan door een ondernemingsloket, ze helpen je graag met vragen (en dit was voor de pandemie gratis, ik ga ervan uit dat dit nog steeds zo is).

Thomas1
Berichten: 184

#3 , 04 okt 2020 02:06

Je bent niet meer verplicht bedrijfsbeheer te volgen, dus doe dat dan ook niet in deze coronatijden. Dat is verloren geld en tijd plus je zit in groep samen waardoor je risico loopt. Wat je wel best doet is je goed informeren voor je begint. Bij Unizo kan je gratis professionele informatie verkrijgen.

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 04 okt 2020 08:14

Je bent niet meer verplicht bedrijfsbeheer te volgen, dus doe dat dan ook niet in deze coronatijden. Dat is verloren geld en tijd plus je zit in groep samen waardoor je risico loopt. Wat je wel best doet is je goed informeren voor je begint. Bij Unizo kan je gratis professionele informatie verkrijgen.
Doe dit zeker dat je weet waar men over praat, bedrijfsbeheer kennen is zeker geen luxe .

Dit is lijk met een vliegtuig willen vliegen maar je kan de motor niet starten .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38602

#5 , 04 okt 2020 12:57

Vraagje enig idee welke boeken je moet hebben ?
Enig idee waar ik het over heb? ==> zie @denlowie

En het is niet de bedoeling dat de staat uw hobby gaat bekostigen dixit onze prof fiscaal luik straf en economisch recht.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”