Curator dreigt in beroep te gaan tegen faling BVBA

Exp626
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Curator dreigt in beroep te gaan tegen faling BVBA

#1 , 01 okt 2020 13:21

We hebben al een aantal jaar een kleine bvba die al een tijdje minder goed liep. Momenteel hebben we nog minimale schulden dus omdat we geen beterschap zien aankomen en om het niet te ver te laten komen hebben we recentelijk voor de bvba een faling aangevraagt.

Deze is uitgesproken door de rechtbank en een curator werd aangeduid, de rechtbank besliste ook dat het kosteloos zou moeten verlopen. Vandaag is de zaakvoerder bij de curator geweest en deze vind dat we in vereffening moeten gaan in zijn mening.
Hij wachte blijkbaar al lang op zo een zaak en heeft een ultimatium gesteld dat wij persoonlijk hem een bedrag zouden betalen anders gaat hij in beroep tegen de faling.

Zijn verklaring voor zijn ultimatium is dat we volgens hem misbruik maken van het systeem van falen en het de staat geld kost.
Mij ruikt dit gewoon naar pure chantage. Het bedrag dat we zouden moeten betalen aan hem gaat gewoon in zijn zak en de staat betaald alsnog.

We hebben zelf in de loop van jaren zelf ook geinvesteerd in de bvba en zien het natuurlijk nu ook niet zitten om er nog meer geld in te verliezen dan we al gedaan hebben.
Daarnaast hebben we ook een probleem met gewoon dat bedrag betalen omdat het ons echt chantage lijkt.

Als we niet betalen gaat hij echter in beroep waar we ook niet direct de ruimte en zin hebben om dit uit te rekken en een advocaat onder de arm te moeten nemen.
We vrezen dan ook dat als hij in beroep gaat dat we daar ook geen goede kans gaan maken aangezien hij hier een groot voordeel heeft vanuit wettelijke kennis standpunt en zo.

Als het beroep gewonnen zou worden gaat de bvba terug actief worden maar we weten al dat hij het niet zou redden en dat we uiteindelijk met slechtere cijfers terug voor een faling zouden belanden.

Zijn er hier mensen die ons eventueel wat advies kunnen geven wat de beste manier vooruit zou zijn?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 01 okt 2020 14:08

Het is inderdaad niet de bedoeling dat u failliet gaat bij minimale schulden, ik geef de curator gelijk.

Exp626
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 01 okt 2020 14:22

Eventueel heb ik me slecht geformuleerd maar het zou niet bij deze minimale schulden blijven... Met het vooruitzicht dat er gemaakt werd na een aantal maanden proberen doorgaan werd het duidelijk dat de situatie zoals ze is alleen maar erger zou worden en de schulden enkel zouden blijven oplopen. De enige reden dat de schuldenberg nu nog niet hoog is omdat we voorlopig alles hebben opgevangen met de middelen die er nog waren

De reden waarom we nu al de faling aangevraagd hebben is om te vermijden dat we deze schulden die we in het vooruitzicht hebben effectief gaan creeëren.
Het kan toch ook niet de bedoeling zijn dat er afgewacht word tot de schuldenlast torenhoog is als er met vrij veel zekerheid kan bepaald worden dat dit zal gaan gebeuren als er door gegaan word?

Dus u geeft de curator gelijk dat hij persoonlijk een mooi bedrag afdringt en de faling dan toch wilt laten doorgaan?

Reclame

LeenW
Berichten: 12828

#4 , 01 okt 2020 14:27

Is dat een borg dat hij vraagt of is het omkoping? In dat laatste geval => politie

Principieel ben ik het wel eens dat met de huidige minimale schulden er een vereffening dient te gebeuren, het is veel te gemakkelijk om failliet te gaan in België.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 01 okt 2020 15:55

Failliet gaan betekent eigenlijk dat u uw schulden niet kan betalen en dat u geen geld meer kan lenen. Lijkt me bij u niet het geval. De procedure dient niet om gewoon van uw schulden af te komen.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Exp626
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 01 okt 2020 16:16

Er is niet gesproken van een borg enkel betaling aan hem.
Natuurlijk is de curator wel slim om dit niet op papier te zetten dus kwa bewijs is het lastig.

Nochtans is dat het geval hoor... We hebben een tijdlang geprobeerd om verder te raken maar hebben gewoon geen middelen meer om nog verder te gaan of verdere facturen te betalen. Leningen waren ook geen optie.
De zaak is nooit echt van de grond gekomen en is altijd moeilijk blijven lopen.. De moeilijke voorbije maanden waren er te veel aan. We hebben het maximum dat we konden er persoonlijk ingestopt
Kijk over de hele vraag of het een faling moet zijn kunnen we blijven discusieren en langs een kant vraag ik me ook in hoeverre je er kunt over oordelen zonder volledig overzicht.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 01 okt 2020 16:21

Ik heb meerdere mensen geholpen bij hun afhandeling van hun faillissement.

Ik heb dit één maal tegen gekomen, want een faillissement is een gunst van de staat aan de gefailleerde.
De curator en zeker de rechter-commissaris als deze in u balans( boekhouding) vast stelt dat het faillissement enkel dient om u persoonlijk als zaakvoerder uit de wind te zetten, dan heeft men een punt.

hier en ook ik ken je zaak niet, weet ook niet wie de slachtoffers zijn bij u faillissement, en de is het zijn PLICHT als curator te kijken hoe zij de slachtoffers aan hun centen kunnen komen, en zeker met de nieuwe wet van 1 mei 2019 is er veel veranderd wat de verantwoordelijkheid is van de zaakvoerder en is het kapitaal 100% volstort ??, waar heeft de zaakvoerder persoonlijk borg gestaan enz... wij en ik kennen dus de zaak niet nog minder we kennen je boekhouding niet.

Is het bedrag dat hij vraagt niet het resterend bedrag van je kapitaal die niet volstort is ???
Ik vrees dat het dit bedrag is, en dan MOET de curator eerst deze gelden innen van de aandeelhouders, en zo niet in beroep gaan zodat de deurwaarders terug hun werk kunnen doen, eventueel bij de aandeelhouders .

Onthou één zaak de BVBA blijft bestaan tot wanneer het faillissement rechterlijk gesloten is.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Exp626
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#8 , 01 okt 2020 16:42

Het kapitaal is 100% volstort dus het is zeker dit niet dat hij vraagt.

Op zich als hij het geen terrecht falen vind dan mag hij gerust beroep doen en dan zien we wel wat de rechter vind en moest het negatief uitdraaien dan ja zullen we op zoek moeten naar een manier om dat weer op te lossen

Wat mij stoort is dat hij het desnoods wel wilt verwerken als we geld laten zien.

polk
Berichten: 437

#9 , 18 okt 2020 09:36

Zou het kunnen dat de vennootschap een vordering (debetsaldo rekening courant bijvoorbeeld) op haar zaakvoerder heeft, en dat de curator eist dat de zaakvoerder deze terugbetaalt om met die gelden de schuldeisers (waaronder het ereloon van de curator) te betalen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 18 okt 2020 10:23

Zou het kunnen dat de vennootschap een vordering (debetsaldo rekening courant bijvoorbeeld) op haar zaakvoerder heeft, en dat de curator eist dat de zaakvoerder deze terugbetaalt om met die gelden de schuldeisers (waaronder het ereloon van de curator) te betalen?
Dit is ook één van de mogelijkheden, de RC word altijd eerst geeist als ook het ontbrekende kapitaal wat hier niet van toepassing is

Als er een mogelijk RC is en je kan deze niet terug betalen word je ook in Faillissement geplaatst.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#11 , 18 okt 2020 11:29

Ik raad u aan om de volgende link te lezen. Hier vindt u alle relevante gegevens die in uw situatie van toepassing zijn.

https://www.curatorennet.be/voor-gefail ... index.html

Ik vrees immers dat u een volledig foute voorstelling heeft van de situatie.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”