Overeenkomst via email omtrent de aandelenverdeling rechtsgeldig ?

c0d
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overeenkomst via email omtrent de aandelenverdeling rechtsgeldig ?

#1 , 02 sep 2020 15:26

Beste,

Dit is mijn probleem:

Ik wou een zaak starten met iemand anders en via mail hadden we de aandelenverdeling (in %) overeengekomen. Nu gaan we toch elk onze eigen weg maar hij wil dat ik de leads niet contacteer. Nogtans hebben we die samen binnen gehaald (ik vanaf na de prospectie).
Nog erger mag ik niet concurreren op dezelfde markten waar we samen actief waren. Bv verzekeringsmakelaars, inspectiebedrijven, telecomsector etc

We hebben beide onze eigen vennootschap en gingen dus nog 1 gezamelijk starten om een product te vermarkten. Die vennootschap heeft hij dan alleen opgericht.

Is er aan de mail waar we de aandelensplit overeenkomen ook automatisch een virtueel niet-concurrentiebeding aan verbonden ? En wie heeft er nu recht om verder te gaan met de klanten (die nog geen contract hebben ondertekend maar wel de intenties al toonden) ?

Alvast bedankt op voorhand

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 02 sep 2020 18:10

U heeft allebeide een zelfstandig en een concurrentiebeding is ook nooit ergens getekend.

Jullie hebben als vennootschappen niks met elkaar te zien en niemand van jullie kan de andere niks maken !
Er zijn geen geschreven contracten tussen de twee vennootschappen
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

c0d
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 sep 2020 07:54

@denlowie bedankt voor de info!.

Stelt me zeker al wat gerust

Dus die email telt ook niet als een soort contract tussen 2 particulieren waar we afspreken met elkaar samen te werken naar 1 bepaald doel ? En dus ook dat je niet mag concurreren met het toekomstige bedrijf ?

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 03 sep 2020 07:57

Een vennootschap is een rechtspersoon en geen fysiek persoon dus deze mails zijn niet van toepassing op de rechtspersoon die u heeft opgericht .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

c0d
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 sep 2020 11:13

Right, dus ook niet op de fysieke personen aangezien voor een niet-concurrentiebeding er altijd een bedrijf aansprakelijk gesteld moet worden en geen fysiek persoon ?

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”