Vennootschap Spanje

John90
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Vennootschap Spanje

#1 , 17 aug 2020 12:15

20 jaar geleden starten we een klein makelaarskantoor in Spanje. We richten hiervoor een Spaanse vennootschap op.
Wij zijn beide Belg.
Met deze vennootschap kopen we een grondstuk aan met bedoeling om dit te verkavelen en er meerdere huizen op te bouwen.
Niks verloopt zoals gewenst en 20 jaar later ligt de grond er nog, met een deels aangelegde straat enz.
Ik wil uit de vennootschap stappen, maar eerst ook proberen de grond te verkopen( nu heb ik iemand die kandidaat -koper is).
Mijn vennoot trekt zich van niks aan en wil niet verkopen noch mij uitbetalen.
Kan ik mijn vennoot hiertoe dwingen of wat kan ik doen en kan dit ook via een Belgische Rechtbank?
Ikzelf heb maar 10 % van de aandelen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2020 12:42

10% vennoot als de 90% andere aandelen niet willen verkopen staat u nergens .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

John90
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 aug 2020 13:14

Ik wil er nog bij vermelden dat de Spaanse vennootschap niet meer actief is sedert 2009.
Bijkomend gegeven : de grond kochten wij aan voor 50 %, 2 Spanjaarden particulier voor elk 12,5% en nog een Cypriotische firma zijn deel voor 25%.

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 17 aug 2020 15:18

Lijkt me een loeche vennootschap. Wiilen de andere partijen u niet uitkopen?

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 aug 2020 07:23

Ik wil er nog bij vermelden dat de Spaanse vennootschap niet meer actief is sedert 2009.
Bijkomend gegeven : de grond kochten wij aan voor 50 %, 2 Spanjaarden particulier voor elk 12,5% en nog een Cypriotische firma zijn deel voor 25%.
Actief of niet actief voor de basis van de vennootschap is dit van geen tel, zolang de vennootschap niet ontbonden is bestaat deze vennootschap nog .
.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Fortuin
Berichten: 1013

#6 , 21 aug 2020 08:45

Dus de Spaanse vennootschap, waarvan jij 10% bezit, bezit op haar beurt 50% van een perceel grond met 2 Spanjaarden (die samen 25% bezitten) en een Cypriotische vennootschap die 25% bezit?

Ja. Wat een kluwen hé. Misschien dat de vennootschap voor de rechtbank in Spanje kan vragen om uit onverdeeldheid te treden met een gedwongen verkoop van de grond als resultaat. Maar dat hangt af van de regels in Spanje. En de vraag is of jij als 10% aandeelhouder de andere aandeelhouder zover kan krijgen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”