Persoonlijk faillisement vs BV

Corfu2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Persoonlijk faillisement vs BV

#1 , 17 jul 2020 02:14

Hoi!

Ik heb iemand 100.000€ geleend terwijl hij als eenmanszaak zelfstandig was.

Deze zaak is netjes afgesloten en hij is begonnen met een BV.

Nu blijkt dat deze BV ook in faillisement is en ik vroeg mij af of deze persoon zich dan persoonlijk falliet kan laten verklaren met verschoonbaarheid?

Als ik alles goed heb gelezen online kan hij dit in het principe niet doen en moet hij naar de collectieve schuldbemiddeling.

Klopt mijn stelling?

Thanks :-)

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 jul 2020 09:47

Neen u stelling klopt niet !

Dus hij is gestopt met één man zaak en een BV opgericht , bv gaat failliet en hij niet.

MAAR hij kan terzelfder tijd ook zijn persoonlijk failliet aanvragen, wat wel eens gedaan word, ook als hij met de BV begonnen is met een te klein kapitaal kan de rechter hem ook persoonlijk failliet verklaren

Dus BV failliet, en de beheerder(zaakvoerder) vraagt ook zijn persoonlijk faillissement aan, word meer gedaan !! en geeft een snelle afwikkeling voor de curator .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Corfu2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 jul 2020 10:37

Bedankt voor uw toelichting.

Dus als ik het goed begrijp dan kan hij falliet verklaard worden in persoonlijke naam.

Maar heeft dit dan betrekking op mijn persoonlijke lening die hem persoonlijk is toegewezen? Is het niet zo dat zijn schulden van btw en rsz kwijtgescholden kunnen worden maar mijn lening blijft standhouden?

Het zou toch anders te zot zijn dat iemand een lening aangaat bij de bank met persoonlijke borg en dan alles cash afhad en zichzelf dan falliet verklaard om zo schulden vrij te leven?

Alvast bedankt voor de informatie!

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 jul 2020 10:46

Als hij zijn persoonlijk failliet aanvraagt dan kan hij zijn kwijtschelding aanvragen, en AL zijn SCHULDEN van wat ook die aangegaan zijn VOOR de het faillissement vonnis worden KWIJTGESCHOLDEN.,
Dus U schulden worden ook kwijtgescholden, dit is nu een recht geworden sinds 1/05/2018, vroeger was dit een gunst, maar ieder gefailleerde krijgt dit nu als hij geen strafbare zaken heeft gedaan .

Dus ik vrees dat hij of zij dit gaan doen en ze kunnen na het vonnis terug opnieuw een zaak starten .
U kan altijd beroep aantekenen maar ik vrees dat dit niks gaat helpen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 17 jul 2020 13:23

Geld lenen betekent risico op insolventie dragen. Daarom wordt er gebruik gemaakt van zekerheden, zoals borgen, hypotheken, panden, etc.

Uiteraard wordt zijn (persoonlijke) boedel wel vereffend, als daar nog bepaalde waardevolle zaken inzitten zoals onroerende goederen kan u wel uw deel van de koek eisen. Contacteer de curator.

Het zijn wel twee afzonderlijke faillissementen, die moet je goed uit elkaar houden. Een eenmanszaak kan nooit een collectieve schuldenregeling krijgen - deze worden altijd failliet verklaard, ze zijn namelijk een onderneming.

Collectieve schuldenregelingen vind je terug bij niet-ondernemingen.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Corfu2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 jul 2020 15:29

Beste,

Bedankt!

Ja ik vind het gewoon wat onduidelijk of hij nu als een ondernemer wordt gezien of niet.

Hij heeft geen eenmanszaak maar heeft 100% aandelen van een bvba en werkte er in zonder loon uit te halen.

Ik zou het begrijpen als hij een eenmanszaak had maar dat heeft hij niet hij heeft een vennnootschap.

Dan wordt hij in het principe toch gezien als particulier?

Ben helemaal de kluts kwijt.

Maar bon, we zien wel hoe het afloopt.

Groeten

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 jul 2020 16:18

Neen !!
Daar hij Beheerder is van een BV , heeft hij het statuut van zelfstandige, en enkel een zelfstandige kan failliet verklaart worden, dus ook hij als beheerder kan zijn faillissement aanvragen.

Ik begrijp dat zeer veel gewone mensen dit niet verstaan, maar alle vennootschappen hebben altijd 1 fysiek persoon , meestal de zaakvoerder of de beheerder .en dit kan ook zijn faillissement aanvragen, word zelfs zeer veel gedaan omdat de zaakvoerder dan ook met een mooie lei kan vertrekken .

En voor de curator een zeer gemakkelijk werkje 2 faillissementen in 1 klap !

Het is dus nu afwachten of hij zelf ook zijn faillissement gaat vragen, maar voor 100.000€ zou voor hem het gemakkelijk uit komen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 17 jul 2020 17:41


Ik zou het begrijpen als hij een eenmanszaak had maar dat heeft hij niet hij heeft een vennnootschap.
Zaak gaat failliet

Hij is zaakvoerder, en heeft waarschijnlijk ook teveel eigen centen in de zaak gestoken, blijven steken, en gaat daardoor zelf ook failliet.
Niet zo ongewoon hoor ...

Voor wie daarbij echt recht in de schoenen staat, is dat een ramp.


Voor anderen is failliet gaan tegenwoordig een goeddraaiend business model geworden.
Scenario
Diensten worden nooit of maar in veel mindere mate geleverd , enkel stevig gefactureerd.
Schuldenaar gaat vervolgens snel failliet
Leverancier trekt de schadepost af ... hoewel die nooit gemaakt werden .

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 17 jul 2020 18:10

Te veel permissiviteit leidt tot dergelijke toestanden.
Eerst zijn vennootschap uitmelken en daarna failliet gaan....
en de kosten worden afgewenteld op de maatschappij en de goede huisvader.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Corfu2
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 jul 2020 18:49

Helaas is dit de case, hij deed er niks aan en gebruikt nu corona om er gemakkelijk vanaf te geraken.

Ik vind dit enorm jammer dat dit niet strenger wordt gecontroleerd.

Ik ben er achter gekomen dat hij daar drugs nam, een meisje die in schuldbemiddeling een contract liet tekenen en nooit heeft ingediend als dimona aangifte waardoor zijn tijdens de corona periode 0€ had en nu dreigt haar schuldbem. Te verliezen... er zijn zelfs berichten dat hij haar stuurde dat het beter was dat ze wordt ingeschreven omdat het anders te gevaarlijk wordt.

Bovendien heb ik ook nog eens borg getekend en eist de verhuurder nu nog eens 52.000€.

Man man man, crazy stuff

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”