faillissement en R/C

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

faillissement en R/C

#1 , 10 jul 2020 09:47

Een BV gaat failliet. Er staan nog belangrijke gelden op de r/c van de vennootschap, o.a. van een vennoot.

Van wie kunnen de eigenaars van de r/c de gelden opeisen? Kan die ene vennoot dat ook? Zijn de eigenaars van de r/c preferente schuldeisers?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 jul 2020 10:21

Aanvulling: er zijn geen liquiditeiten, het kapitaal is volstort. Onvoldoende activa.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 jul 2020 11:04

Deze centen blijven normaal in het faillissement, je kan deze aangeven bij de curator maar je gaat op de laatste plaats staan om ze te krijgen . dus niks krijgen .
Dus als je weet dat er geen activa is , en er bevoorrechte schuldeisers zijn, van wie zouden ze dan deze gelden moeten krijgen ???
De vennoot is zeker geen bevoorrechte schuldeiser, je heeft een zaak je laat het failliet gaan en je zou er nog centen uit willen halen ???
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#4 , 10 jul 2020 11:51

Dank voor de reactie. Echter: ik ben niet de vennoot. Ik wil alleen te weten komen wie vor de kosten opdraait en wie welke rechten heeft.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 10 jul 2020 12:32

Dank voor de reactie. Echter: ik ben niet de vennoot. Ik wil alleen te weten komen wie vor de kosten opdraait en wie welke rechten heeft.
Aandeel houders hebben weinig tot geen rechten meer bij een faillissement.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#6 , 11 jul 2020 00:10

De Lowie

Iemand met een R/c passief is een schuldeiser. Geen aandeelhouder. Hij of zij heeft geld aan een vennootschap geleend. Soms is die schuldeiser inderdaad ook de eigenaar of mede eigenaar. Maar dikwijls zijn het ook naaste vrienden of familieleden.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”