Oprichting bvba per authentieke akte

Oskar
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

Oprichting bvba per authentieke akte

#1 , 27 jun 2020 14:28

Beste
Ik heb 25 jaar geleden mijn bvba opgericht met eigen erfenisgelden per authentieke akte. De notaris die deze akte heeft opgesteld is reeds jaren geleden overleden. Het was ook deze notaris die drie maanden voor de oprichting van mijn bvba de erfenis behandeld heeft... Ik was destijds getrouwd met scheiding van goederen mits gemeenschap van inkomsten (inkomen was gemeenschappelijk). Mijn vrouw heeft nooit gewerkt (huisvrouw) en was van ‘arme’ afkomst en heeft nooit erfenissen ontvangen...Tien jaar geleden heeft mijn vrouw zelfmoord gepleegd en ben ik erop uit gekomen dat ze heel veel gelden verduisterd heeft (wat hoogstwaarschijnlijk haar wanhoopsdaad verklaart...). Mijn hele erfenis is erdoor gejaagd. Maw ze kwam niet toe met het inkomen en heeft verschillende rekeningen geopend op haar eigen naam om alzo mijn erfenisgelden van mijn spaarboekje terug op de gemeenschappelijke rekening te zetten en alzo samen met mijn kinderen op te souperen...
Nu, na de verkoop van mijn firma (gedwongen verkoop), eisen de kinderen de helft van mijn firma. Ze betwisten de authentieke akte. Hoe kan dit nu? Maw ik moet nu na 25 jaar bewijzen dat de firma eigen was aan mij, terwijl alles destijds gecontroleerd en correct in een authentieke akte werd gegoten door de notaris. Zoals iedereen weet, heeft de bank geen rekeninguittreksels meer van 25 jaar geleden. Mijn notaris is jaren geleden gestorven....Is dit nu nog normaal en democratisch? Maw iedereen die een authentieke akte heeft van 25 jaar of ouder, kan nog steeds voor de rechtbank getrokken worden omwille van een betwisting van deze akte? Dit is ronduit schandalig! Niemand kan zich op deze manier veilig voelen, en bestaat er geen rechtstaat meer.....

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#2 , 27 jun 2020 14:37

Staat in die oprichtingsakte letterlijk dat het startkapitaal afkomstig is van persoonlijke gelden uit een erfenis?
Hoe werd het (mogelijke) aandeel van uw echtgenote aangeduid in de aangifte van haar nalatenschap?
De financiële gevolgen van de consumptiedrift en andere esbattementen van uw echtgenote kunt m.i. u niet inroepen tov uw kinderen om de uitbetaling van hun erfdeel uit de nalatenschap van hun moeder te beletten.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Fortuin
Berichten: 1013

#3 , 27 jun 2020 16:46

Notarissen hebben een standplaats. Bij overlijden van een notaris neemt een andere kandidaat notaris zijn standplaats over, alsook al zijn dossiers. Maw de notaris die uw oude notaris zijn standplaats overgenomen heeft, heeft toegang tot het archief van alle in het verleden verleden aktes.

Reclame

Oskar
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jun 2020 20:25

Hallo Thomas, ja idd dat staat zo gespecificeerd in de akte (als wederbelegging van de erfenisgelden uit de nalatenschap van wijlen moeder A). De kinderen hebben hier geen recht op! De zaak werd opgericht met eigen gelden!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#5 , 27 jun 2020 21:18

Hallo Thomas, ja idd dat staat zo gespecificeerd in de akte (als wederbelegging van de erfenisgelden uit de nalatenschap van wijlen moeder A). De kinderen hebben hier geen recht op! De zaak werd opgericht met eigen gelden!
Om het sluitend te maken moet u ook die geldstroom van erfenis tot wederbelegging kunnen aantonen aan de hand van rekeninguittreksels.
Anders is er geen uitsluitsel dat u het geld van de erfenis niet aan iets anders hebt uitgegeven.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Oskar
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#6 , 27 jun 2020 21:52

Waarom moet ik dit opnieuw bewijzen als de notaris destijds alles heeft nagekeken?

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#7 , 27 jun 2020 22:38

Omdat een notaris dat niet controleert. Hij neemt enkel uw verklaring op in de akte. Voor de onderliggende bewijzen moet u zelf zorgen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Oskar
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#8 , 27 jun 2020 23:18

Dat is niet correct wat u hier zegt! De notaris gaat steeds na van waar de oorsprong van de gelden zijn! Het zou straf zijn als dit tegenwoordig niet meer zou gebeuren! Destijds werd dit zeker altijd gedaan!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 27 jun 2020 23:30

Als die gedachte u kan geruststellen.....
Helaas vermeldt een notaris enkel het rekeningnummer van waaruit een betaling of inbreng is gedaan. Hij verifieert geenszins de voorgeschiedenis van de geldsommen.
Aangezien u was gehuwd met gemeenschap van aanwinsten is een betaling via een rekening op uw naam geen sluitend bewijs dat het uw persoonlijk geld was. Dat zou wel een voldoende bewijs zijn geweest indien gehuwd met volledige scheiding van goederen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Oskar
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 jun 2020 00:42

Neen dit is niet zo! De notaris die de erfenis heeft behandeld heeft ook effectief een paar maanden nadien de oprichting van mijn bvba behandeld. Hij was de huisnotaris van mijn familie. Mijn ex vrouw heeft nooit gewerkt, ....Voor die erfenis konden wij amper de eindjes aan elkaar knopen en was ik bediende en alleenverdiener voor een gezin van 5. Wij huurden een huis. Ik wil hiermee zeggen dat ik het geld niet had om een bvba op te richten. In die tijd was de oprichting van een bvba gelijk aan mijn jaarloon! Ook het misbruik van vertrouwen van de vrouw en de kinderen, de meineed enzovoorts zal ook wel een teken aan de wand zijn!

Oskar
Topic Starter
Berichten: 9
Juridisch actief: Nee

#11 , 28 jun 2020 00:44

Ik heb het volste vertrouwen in de Belgische rechtspraak! En in het beroep van de notarissen!

Thomas Morus
Berichten: 5926
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#12 , 28 jun 2020 11:51

"de meineed..."

Welke meineed?
Bent u reeds veroordeeld?

De vermelding in de akte vormt begin van bewijs (art. 1320 BW).
Dient aangevuld met andere bewijzen, zoals de rekeninguittreksels waaruit blijkt dat het persoonlijke gelden waren.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”