ontslag nemen zonder contract

cartonie@hotmail.com
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

ontslag nemen zonder contract

#1 , 11 jun 2020 12:36

Beste,
Ik ben freelancer en ben momenteel werk aan het verrichten, zonder dat er een overeenkomst (die van bepaalde duur zal moeten zijn) is getekend. Ik heb moeten doorgeven op welke dagen ik werk, en we hebben een akkoord over het loon. Zij schrijven me nu in op de dagen die ik heb aangegeven om te werken.
Kan ik dit freelance werk zomaar opzeggen ? (lees: zonder dat ik een verbrekingsvergoeding zou moeten betalen?)
Bedankt alvast!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3791

#2 , 11 jun 2020 22:08

Jij bent freelancer, dus jij bent zelfstandig, dus jij gaat en staat waar jij wilt (kort door de bocht gezegd).
Als er geen opdracht getekend is door hun, kan jij van de ene dag op de andere vertrekken.

de reden
Berichten: 2938
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 jun 2020 12:22


Als er geen opdracht getekend is door hun, kan jij van de ene dag op de andere vertrekken.
getekend of niet, er is een overeenkomst, waarom zou de andere partij zich dan niet kunnen beroepen op art 1134 en/of 1184 van 21/3/1804 voor de dagen die hij heeft doorgegeven om te werken?

Art. 1134. Alle overeenkomsten die wettig zijn aangegaan, strekken degenen die deze hebben aangegaan, tot wet.
Zij kunnen niet herroepen worden dan met hun wederzijdse toestemming of op de gronden door de wet erkend.
Zij moeten te goeder trouw worden ten uitvoer gebracht.

Art. 1184. In wederkerige contracten is de ontbindende voorwaarde altijd stilzwijgend begrepen, voor het geval dat een van beide partijen haar verbintenis niet nakomt.
In dit geval is het contract niet van rechtswege ontbonden. De partij jegens wie de verbintenis niet is uitgevoerd, heeft de keus om ofwel de andere partij te noodzaken de overeenkomst uit te voeren, wanneer de uitvoering mogelijk is, ofwel de ontbinding van de overeenkomst te vorderen, met schadevergoeding.
De ontbinding moet in rechte gevorderd worden, en aan de verweerder kan, naar gelang van de omstandigheden, uitstel worden verleend.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden

Reclame

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#4 , 12 jun 2020 15:38

Ik denk dan ook aan dat ieder contract van bepaalde duur altijd moet opgemaakt worden . en zo maar zonder boe of ba weg blijven of je opzeg geven ?? , dit is natuurlijk om problemen vragen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”