Trading X

MV.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Trading X

#1 , 04 jun 2020 18:24

Goedemiddag,

Ik heb sinds enkele dagen een account geopend bij Naam verwijderd - JurecaBE - moderator, nadat ik mezelf de afgelopen tijd beziggehouden heb met het bestuderen van trading in aandelen.

Ik vroeg me af hoe de belasting hier op werkt. Het gaat om kleine bedragen aangezien ik een beginnend trader ben, om wat 'zakgeld' bij te verdienen in mijn vrije tijd, naast mijn fulltime job.

Wanneer het bijvoorbeeld om een bijverdienste van (bijvoorbeeld) 100 euro per maand zou gaan, hoe werkt dit dan qua belasting?

Alvast bedankt voor de moeite!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5395

#2 , 05 jun 2020 12:01

Zolang dit past in het beheer van uw vermogen “als goede huisvader” betaal je op de winst geen bijkomende personenbelasting. Idemdito kan je verliezen niet aftrekken van je belastingen.

MV.
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2020 16:09

Zolang dit past in het beheer van uw vermogen “als goede huisvader” betaal je op de winst geen bijkomende personenbelasting. Idemdito kan je verliezen niet aftrekken van je belastingen.
Bedankt voor de reactie!

Valt mijn voorbeeld onder de noemer 'als goede huisvader'? Vaak koop en verkoop ik een aandeel dezelfde dag of de dag nadien.

Het gaat echter om kleine bedragen. Investeringen van 50-400 euro per bedrijf, met max. (enkele) tiental(len) euro's winst.

Reclame

LeenW
Berichten: 12813

#4 , 05 jun 2020 16:15

Dat lijkt mij eerder speculatief.

Fortuin
Berichten: 1013

#5 , 08 jun 2020 10:57

Snel kopen en verkopen kan vrijwel _nooit_ onder het beheer van een goede huisvader vallen -- dit los van het bedrag. Normaal beheer van uw privévermogen is kopen en voor langere termijn aanhouden, zonder extreem veel speculatieve risico's te nemen. Daar zijn wel wat uitzonderingen op mits goede argumentatie maar algemeen gezien is dit de regel.

In het Belgische fiscale stelsel is het beter om pakweg 5.000 in één bedrijf te investeren en daar een meerwaarde op te boeken van bijvoorbeeld 1.000 EUR. Dat is meestal normaal beheer, en bijgevolg vrijgesteld van belastingen.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”