Vennootschap 4jaar geleden ontbonden, stuurt nu sommatie?

bacardy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Vennootschap 4jaar geleden ontbonden, stuurt nu sommatie?

#1 , 13 mei 2020 13:36

Ben opgelicht door een Nederlands bedrijf B. Na mijn persoonlijk onderzoek ben ik er 100% zeker van overtuigd dat ze fraude plegen en al duizenden slachtoffers hebben gemaakt, hiervan is ook aangifte gedaan.
Om andere mensen toe te lichten heb ik hierover een website aangemaakt waarin ik feiten aanhaal en mensen aanspoor om klacht neer te leggen tegen deze fraudeurs.

Kort na publicatie van de website krijg ik bericht van hun advocaat waarin ik verplicht word de website binnen 24u offline te halen omdat het lasterlijk zou zijn. Daarbij dreigen ze met een schade van 2500€ en bijkomende kosten.

De advocaat sprak in naam van X Lte (Engels recht). Wist zelf niet eens van het bestaan van deze vennootschap af.
Na verder onderzoek blijkt deze vennootschap (X Lte) al 4 jaar ontbonden te zijn en heeft op geen enkele wijze een link met bedrijf B.

Is wat zij doen legaal? Ze dreigen met straffen in naam van een vennootschap die al jaren niet meer bestaat.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 13 mei 2020 13:39

Een advocaat kan schrijven wat hij wil, dat wil nog niet zeggen dat hij gelijk gaat krijgen bij de rechtbank.

bacardy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 mei 2020 13:43

Een advocaat kan schrijven wat hij wil, dat wil nog niet zeggen dat hij gelijk gaat krijgen bij de rechtbank.
Dus het is legaal om de naam van een willekeurig bedrijf dat al jaren niet meer bestaat te gebruiken om te dreigen?

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 13 mei 2020 13:47

Hoe weet u dat het willekeurig is?

bacardy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 mei 2020 14:04

Hoe weet u dat het willekeurig is?
Ik bedoelde het vooral in algemene zin maar X zou volgens advocaat handelen onder 'B.nl' wat complete onzin is aangezien ze al 4 jaar niet meer bestaan.
Ze sturen dus een sommatie in naam van een fictieve vennootschap.

Mijn vraag is of dit legaal is?
En maakt het al dan niet willekeurig zijn hierbij een verschil?

LeenW
Berichten: 12824

#6 , 13 mei 2020 14:24

De vennootschap is niet fictief, u zegt zelf dat ze ontbonden is dus ze moeten wel hebben bestaan. Wie weet bestaan ze nog steeds, ook al zijn ze (gerechtelijk?) ontbonden. Met die Britse vennootschappen (vooral LTDs) kan veel.

Hoe dan ook, het is niet aan een advocaat om na te kijken op zijn opdrachtgever in orde is met zijn administratieve verplichtingen.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#7 , 13 mei 2020 15:57

Bestaat deze LTD nog in Engeland, het is niet omdat hier deze niet meer bestaat dat de LTD niet bestaat in Engeland, heb je op de house of compagnie of in de gazeta of London gekeken om je te vergewissen of deze nog bestaat. ik heb weet van verschillende LTD's die hier al jaren van het toneel verdwenen zijn die in Engeland nog steeds actief staan .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#8 , 13 mei 2020 16:30

Sommatie; Nederland?

bacardy
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 13 mei 2020 16:45

@denlowie dit staat er op companieshouse in 2016: Final Gazette dissolved via compulsory strike-off
@mava105 Klopt, ging om een Nederlandse handelssite, betaling is ook gebeurd naar een Nederlandse BV.
Waar ze deze LTD vandaan halen, ik heb geen enkel idee en kan er ook niets over vinden.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#10 , 13 mei 2020 17:54

ging om een Nederlandse handelssite, betaling is ook gebeurd naar een Nederlandse BV.
Dan is het Nederlandse wet die van tel is, en die kan anders zijn dan die in Vlaanderen.
Je zal uw vraag moeten stellen op het Hollands "rechtenforum"

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”