Webshop als particulier beginnen. Welke valkuilen

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

Webshop als particulier beginnen. Welke valkuilen

#1 , 11 mei 2020 13:26

Met de Coronacrisis heb ik meer tijd en dacht eens een webshop te starten met mijn hobby-producten en zien hoe eenvoudig, moeilijk dit is.
Dit als particulier zonder btw nummer.

De eventuele winst zou integraal terugvloeien naar :

-Verder uitbouwen shop (denk aan verpakking, klein werktuig, brandstof, abonnement webshop, gsm kosten, stallingskosten...)
-Hobbygerelateerde producten aankopen die terug in de webwinkel komen.


Doe ik iets illegaal?
Doe ik er best aan dit kenbaar te maken in bvb de "algemene voorwaarden" van mijn opgebouwde webshop.
Dit om eventuele controleurs toch kenbaar te maken dat dit een hobby is en geen hoofdberoep en/of bijverdienste.

Of heeft dit helemaal geen nut? :?

U wenst cijfers?
Ik denk aan 10.000€ omzet per jaar en reken op 1000€ winst maximaal.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 11 mei 2020 13:31

U doet inderdaad iets illegaal, u moet dit als zelfstandige doen en een btw-nummer hebben. Dit kan gewoon niet als particulier/hobbyist.

oldskoolgsxr
Topic Starter
Berichten: 88
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2020 14:42

Er is nog geen man overboord, want de site is nog lang niet online.
We zullen dat dan eens nader moeten bekijken...

Reclame

LeenW
Berichten: 12824

#4 , 11 mei 2020 15:26

Concreet is er Artikel 4 van het btw-wetboek:

Belastingplichtige is eenieder die in de uitoefening van een economische activiteit geregeld en zelfstandig, met of zonder winstoogmerk, hoofdzakelijk of aanvullend, leveringen van goederen of diensten verricht die in dit Wetboek zijn omschreven, ongeacht op welke plaats de economische activiteit wordt uitgeoefend.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”