Als zaakvoerder van bvba laten uitkopen en opnieuw beginnen

MJ23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Als zaakvoerder van bvba laten uitkopen en opnieuw beginnen

#1 , 09 mei 2020 23:54

Om een geschil in de bvba in het kort te schetsen:
Zaakvoerder A en zaakvoerder B hebben beiden 50% aandelen van een bvba.
A en B willen beiden verder met de zaak, maar alleen en zonder de andere.
A wil B uitkopen, want A denkt dat A een meerwaarde is, B wil dit niet
B wil A uitkopen, want B denkt dat B een meerwaarde is, A wilt dit niet

Om er toch uit te geraken, waarom zou A zich niet laten uitkopen door B en een nieuwe bvba (of bv tegenwoordig) oprichten met dezelfde activiteiten, en gewoon opnieuw beginnen (want A denkt dat A een meerwaarde is en B dus niet lang verder kan)? Wat zijn de valkuilen hiervoor?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 mei 2020 08:50

Daar zijn geen valkuilen, maar men moet overeen komen wie blijft of wie gaat ?

Dei gene die uitgekocht word moet zien dat hij de waarde krijgt van zijn aandelen, en eventueel de waarde laten bepalen door een door een bedrijfsrevisor of door een account.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

MJ23
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 11 mei 2020 22:53

Ok bedankt voor de info, op die manier kan ik als persoon A dan toch akkoord gaan.

Misschien nog een stomme vraag maar ik vind geen antwoord en de boekhouder heeft ook nog niet geantwoord: wat zijn de kosten die betaald moeten worden op het bedrag dat verkregen wordt van de uitkoop?

Reclame

Fortuin
Berichten: 1013

#4 , 13 mei 2020 22:43

Er zal een koop-verkoopovereenkomst opgemaakt moeten worden. Dat is een contract van een aantal pagina's. De meerwaarde op de aandelen die men ontvangt is vrij van belasting. Dat is dus netto geld op de rekening.

BrainTrain
Berichten: 496

#5 , 15 mei 2020 15:18

Als ik A was en ik kocht B uit, dan zou ik toch een niet-concurrentiebeding laten opmaken zodat B niet in rechtstreekse concurrentie met mij zou gaan.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”