overeenkomst zelfstandige dienstverlening

Anomnomniem
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

overeenkomst zelfstandige dienstverlening

#1 , 03 mei 2020 12:19

Hallo, bedankt alvast voor het lezen van mijn vraag.

Ik werk nu ongeveer een halfjaar als zelfstandig dienstverlener voor een bedrijf dat werkzaam is in de hele Benelux. Ik lever diensten aan klanten in mijn eigen regio met opdrachten die ik (normaal gezien) doorkrijg via de zaakvoerder. Maandelijks betaal ik een bijdrage aan de zaakvoerder voor het gebruik van de naam, reclame en administratieve diensten (facturatie, klantenfeedback, boekhoudkundige administratie). Zo werd het mij toch beloofd tijdens de sollicitatieprocedure. Maar in werkelijkheid krijg ik maar af en toe een opdracht doorgestuurd, moet ik verder alle administratie zelf doen, zelf flyers kopen en eigen visitekaartjes laten maken. Na twee maanden besefte ik al dat ik onvoldoende opdrachten doorkreeg om zelfs mijn maandelijkse bijdrage van te kunnen betalen. Ik ben daarom zelf klanten beginnen zoeken in mijn regio waardoor ik met zeer beperkte inkomsten nu wel kan rondkomen. In de overeenkomst staat bij het artikel over de vergoeding dat de opdrachtgever recht heeft op een maandelijkse commissievergoeding als tegenprestatie voor de geleverde Diensten. Maar er staat nergens in de overeenkomst een verklaring over welke diensten het precies gaat. De beloofde diensten zijn enkel mondeling en via mail besproken geweest. Ondertussen heb ik ook van collega's gehoord dat de zaakvoerder jaarlijks deze maandelijkse bijdrage zelfs nog verhoogd. Er staat inderdaad in de overeenkomt dat de opdrachtgever de vergoeding jaarlijks eenzijdig kan herzien. Ik kan in geval van niet akkoord enkel de overeenkomst beëindigen. Is er toch een manier om te weigeren deze maandelijkse bijdrage te betalen?

Liefst van al zou ik natuurlijk de samenwerking beëindigen: ik krijg bijna geen opdrachten door, de zaakvoerder is niet transparant, hij houdt zich niet aan de beloofde afspraken en ik betaal maandelijks meer aan bijdrage dan ik ontvang via aangeleverde opdrachten. Het probleem is dat ik door de overeenkomt gebonden ben aan een niet-concurrentiebeding. Ik mag dus geen concurrerende activiteiten voeren op het Belgisch grondgebied tot 2 jaar na het eindigen van de overeenkomst. De boete per vastgestelde overtreding is €4000. Omdat ik in een zeer specifieke sector werk, zal ik dus creatief moeten zijn bij het zoeken naar een nieuwe job. Daarnaast doe ik mijn job erg graag en zou ik graag op mezelf verder gaan. Ik weet dat ik zelf aan voldoende klanten kan komen in mijn regio. Is er een manier om onder deze niet-concurrentiebeding uit te komen?

Wij ervaren zeer veel hinder door de corona-maatregelen. We kunnen niet meer bij mensen thuis gaan en sowieso hebben de klanten in deze periode geen nood aan onze diensten. We hoeven tijdelijk geen maandelijkse bijdragen te betalen aan de zaakvoerder. Maar voor elke maand dat we geen bijdrage betalen, wil hij dat onze samenwerking met eenzelfde termijn verlengd wordt. Kan hij dit zomaar eisen? Ik wil niet nog langer vastzitten aan mijn overeenkomst maar kan op deze moment ook geen maandelijkse bijdrage blijven betalen. Bovendien denk ik dat we nog tot na de zomer weinig opdrachten gaan krijgen. Dus wanneer ik terug maandelijks een bijdrage moet betalen, vrees ik ervoor dat dat mijn ondergang zal betekenen. Ik heb vernomen dat de zaakvoerder financieel ook in de problemen zit op deze moment dus hij wil natuurlijk zeker zijn van de inkomsten van de maandelijkse bijdragen. Is dit eigenlijk allemaal wel correct?

Tijdens het nalezen van mijn overeenkomst, besefte ik plots ook dat ik geen versie met handtekeningen heb. We hebben destijds maar één versie ondertekend en deze zou de zaakvoerder me via mail bezorgen. Ik heb hier nog naar gevraagd via mail maar nooit een kopie ontvangen. Er is dus maar één gehandtekende overeenkomst in de omgang en deze is in het bezit van de zaakvoerder. Ik heb een versie zonder handtekeningen. Kan dit mij in de problemen brengen? Of speelt dit net in mijn voordeel?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5415

#2 , 03 mei 2020 12:28

k Denk dat je best met je contract een advocaat contacteert om je te adviseren betreffende de mogelijkheden en beperkingen.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”