Geld verwerken voor derden - btw?

wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Geld verwerken voor derden - btw?

#1 , 24 apr 2020 10:16

Dag iedereen,

ik heb een vraag: ik lever een dienst voor een leverancier die niet btw plichtig is. Daarbij is ook een financiële transactie gemoeid. Ik leg het even uit:

De leverancier verkoopt dingen online. Ik regel de verkoop voor hem. Ik zorg voor de aflevering van de producten en voor de verwerking van de betaling. Ik ontvang het geld integraal. Ik lever een dienst maw. De leverancier stelt een nettoprijs voorop, ik maak er een brutoprijs van inclusief mijn diensten.

Ik betaal de leverancier zijn netto ontvangsten, en ik betaal btw en belastingen op mijn winst.

Mijn vraag is: ik ontvang niet alleen mijn winsten op mijn rekening, maar dus ook de nettobedragen . Dit gaat over redelijk grote bedragen. Heel grote bedragen zelfs. Mag ik zomaar gelden ontvangen en doorstorten zonder verdere administratie, of erger nog, btw-problematiek?
Ik ben zelfstandige, dus ik mag min of meer vrijuit bewegingen maken op de bankrekening in tegenstelling tot bvba.

Mag ik met andere woorden gelden voor een andere partij ontvangen en doorstorten zonder verdere administratie?

hartelijk dank,
Naam verwijderd JurecaBE moderator

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#2 , 24 apr 2020 13:03

Dag iedereen,

ik heb een vraag: ik lever een dienst voor een leverancier die niet btw plichtig is. Daarbij is ook een financiële transactie gemoeid. Ik leg het even uit:

De leverancier verkoopt dingen online. Ik regel de verkoop voor hem. Ik zorg voor de aflevering van de producten en voor de verwerking van de betaling. Ik ontvang het geld integraal. Ik lever een dienst maw. De leverancier stelt een nettoprijs voorop, ik maak er een brutoprijs van inclusief mijn diensten.

Hopelijk verstrekt de leverancier u facturen met BTW, leverancier niet BTW plichtig voor grote bedragen ?

Ik betaal de leverancier zijn netto ontvangsten, en ik betaal btw en belastingen op mijn winst.

U bent BTW plichtige : dus BTW op totale factuur aan klant. Niet alleen de winst.

Mijn vraag is: ik ontvang niet alleen mijn winsten op mijn rekening, maar dus ook de nettobedragen . Dit gaat over redelijk grote bedragen. Heel grote bedragen zelfs. Mag ik zomaar gelden ontvangen en doorstorten zonder verdere administratie, of erger nog, btw-problematiek?
Ik ben zelfstandige, dus ik mag min of meer vrijuit bewegingen maken op de bankrekening in tegenstelling tot bvba.

U ontvangt het totaal van de bestelling op uw bankrekening. Hopelijk een bankrekening enkel voor uw zelfstandigheid ?
Van dezelfde bankrekening betaalt u uw leverancier.


Mag ik met andere woorden gelden voor een andere partij ontvangen en doorstorten zonder verdere administratie?

U zult toch een uitgebreide administratie moeten aanleggen = boekhouding, BTW administratie ... Aan- en verkoop boeken ...

Volgens mij een constructie die geen stand gaat houden bij de fiscus en BTW.

Toch even wat nadere info omtrent de relatie tussen u en uw leverancier, wat, hoe, waar en welk soort leveringen.

hartelijk dank,
Naam verwijderd JurecaBE moderator

wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2020 13:21

beste,

hartelijk dank voor uw antwoord. Wat meer info. Ik hou het anoniem.

- het gaat over digitale producten die per email worden afgeleverd. Het gaat over doodnormale digitale producten, niets louche of wat het zonlicht niet mag zien.
- het gaat over een toekomstige klant. Ik doe dit werk al 10 jaar, deze toekomstige klant wil niet op de gebruikelijke manier werken. (Hij is vrijgesteld van de BTW voor de verkoop van deze producten. Het maakt op zich niet uit of dit wettelijk is of niet, het is niet mijn zaak. Ik moet enkel zorgen dat het aan mijn kant klopt.)
- ik heb een zakelijke rekening, etc...ik ben meer dan 20 jaar zelfstandige, alles in orde.

Dit is hoe het zou kunnen werken:
- ik heb geen enkele band met het product. Ik creëer het niet, ik pas het niet aan, ik voeg niets toe. Ik verwerk enkel de betaling en ik doe de aflevering per email.
- ik heb een perfecte rapportering over wat binnenkomt en wat buitengaat. Dus ik kan de flow van het geld perfect verklaren.
- ik faciliteer enkel de verkoop. Maw. ik help de leverancier zijn product te verkopen. Ik werk voor een commissie.
- mijn vraag is dus of ik enkel en alleen voor die commissie een factuur mag opmaken.
- ik wens achteraf natuurlijk niet btw te betalen op het totaalbedrag, zonder dat ik het kan terugclaimen.

Je kan het bekijken als een betaalprovider zoals paypal of ogone: het volledige bedrag gaat over paypal of via ogone, ze sorten het bedrag minus hun commissie door naar jou, maar hun factuur heeft enkel betrekking op hun commissie. De factuur heeft enkel betrekking op de dienst die zij leveren, niet op het totaalbedrag.
Zo zou je mijn diensten ook kunnen zien: ik lever een dienst die de verkoop van digitale producten faciliteert. Ik heb verder geen band met het product. (Meer nog, ik gebruik software van een derde partij om mijn dienst te kunnen leveren.)

Is dit plausibel?
hartelijk dank,

Reclame

LeenW
Berichten: 12840

#4 , 24 apr 2020 13:34

Hoe wordt er gefactureerd naar de klant toe?

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 apr 2020 13:58

#4 is van belang om een oordeel te kunnen vellen.
Ook de stroom van uw leverancier naar u toe en omgekeerd.
Dat leverancier niet BTW plichtig is, lijkt mij eerder raar. Diensten zijn onderhevig van BTW.
U moet zeker WEL OP DE HOOGTE ZIJN of uw leverancier wettelijk in orde is. Indien niet houdt
het voor u zeker consequenties in. Zeker bij controles fiscus en BTW. En dan ook levering binnen of buitenland ?

https://help.shopify.com/nl/manual/taxe ... l-products

Het is zeker belangrijk om te weten in welke situatie uw leverancier zit, en uw doorgestuurde klant/afnemer.

bosprocureur
Berichten: 6858

#6 , 24 apr 2020 14:04

Kleine onderneming (kleine omzet ) ?


wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2020 14:07

Inderdaad, het is niet gebruikelijk. Mijn andere leveranciers verwerken hun inkomsten met btw.

Het gaat over toegangsbewijzen in de vrije tijd/cultuur sector. Grijze zone op veel vlakken helaas...in dit geval is het een vzw.
Typisch geen factuur voor de eindklant, paar uitzonderingetjes.

wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 apr 2020 14:09

heel grote omzet, anders zou ik het risico doodgewoon nemen zonder me daar al teveel vragen bij te stellen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 apr 2020 14:26

https://financien.belgium.be/nl/vzws/be ... en_btw/btw

https://www.vsdc-fb.be/nl/faq/1232/vrag ... -een-omzet

Toch voorzichtig zijn dat deze lucratieve zaak uw 20 jarige zelfstandigheid niet in gevaar brengt. Goed afwegen.

LeenW
Berichten: 12840

#11 , 24 apr 2020 14:32

Vzw in de cultuur kan inderdaad vrijgesteld zijn, maar mijn vraag blijft, hoe wordt er gefactureerd naar de eindgebruiker toe?


wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 apr 2020 15:13

ok, de vrijstelling van BTW lijkt me legitiem. culturele sector. hartelijk dank voor het duidelijke document.

LeenW: facturatie normalitair:
- ik koop de toegangsbewijzen van de leverancier, en betaal een factuur met btw.
- ik verkoop deze toegangsbewijzen aan de eindgebruiker dmv. een factuur met btw.

maw. de btw op het aandeel omzet 'vervalt' normalitair voor mij, en ik betaal enkel btw op hetgeen ik effectief verdien. (commissie)
Bijv. ik koop aan voor 100 eur, ik verkoop voor 102 eur...ik betaal de facto enkel btw op de 2€ winst.

De toekomstige leverancier is dus vrijgesteld van BTW dus moet ik dit op een andere manier oplossen, aangezien de omzet vele vele malen hoger is dan de commissie. (50 malen hoger zoals in het voorbeeld hierboven)

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 apr 2020 15:35

Kan zijn dat ik verkeerd lees.

VZW is vrijgesteld van BTW : maar uw ontvangt een factuur met BTW. U betaalt factuur met BTW ?
Verkoopfactuur aan eindgebruiker met BTW.

http///www.cultuurcentra.be/trefwoord-btw-6.html

http://www.vdvaccountants.be/data/docum ... enaars.pdf

wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#15 , 24 apr 2020 16:01

99% van mijn huidige leveranciers geven me een factuur met btw. Sommige zijn vzw's, anderen niet. Sommigen kennen de wet, anderen niet.

Deze toekomstige klant is vrijgesteld van btw en weet dat ook. Zij willen doodgewoon het netto geld op hun rekening zonder een officieel document. Gewoon een rapportje met wat er verkocht is.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”