Geld verwerken voor derden - btw?

LeenW
Berichten: 12839

Re: Geld verwerken voor derden - btw?

#16 , 24 apr 2020 16:23

En wat als er een factuur moet worden gemaakt voor deze vzw?

U kan zich niet op een vrijstelling van een vzw beroepen (Artikel 44 §2 heeft het telkens over geen winstoogmerk), dus u moet met btw verkopen. Er gaan zeker vragen komen bij deze constructie aangezien u het voor andere klanten wel "normaal" oplost. Dus als u het zo wil doen, gaat u zeker heel uw boekhouding moeten aanpassen zodat elke betaling traceerbaar is.

En dan zie ik eventueel nog een probleem met btw-misbruik aangezien u hier een speciale constructie maakt om geen btw te moeten aanrekenen zoals bij uw andere klanten. Ik zou hiervoor passen of op zijn minst een Ruling aanvragen bij de FOD.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#17 , 24 apr 2020 20:58

ik vermoed het...ik ga met de leverancier proberen samen denken aan oplossingen.
Bijvoorbeeld wanneer het geld niet via mij passeert maar rechtstreeks op hun bankrekening terechtkomt, lijkt het me ok.
Ik stuur dan enkel een factuur naar de leverancier voor mijn diensten.

wreckah
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

#18 , 24 apr 2020 21:00

Ik kan die vzw factureren voor diensten, inclusief BTW. Zij betalen dan gewoon de volle pot en kunnen de BTW niet recupereren. Maar op zich is dat mijn zaak niet.

Reclame

LeenW
Berichten: 12839

#19 , 24 apr 2020 21:05

Ik kan die vzw factureren voor diensten, inclusief BTW. Zij betalen dan gewoon de volle pot en kunnen de BTW niet recupereren. Maar op zich is dat mijn zaak niet.
Ja klopt, dat gaat uiteraard ook de reden zijn dat ze dit zo niet willen.

father b
Berichten: 1576
Juridisch actief: Nee

#20 , 24 apr 2020 21:30

Eindelijk schot in de zaak. #18 is de oplossing.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”