Bijzondere Algemene Vergadering

BobPolleunis
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Bijzondere Algemene Vergadering

#1 , 13 apr 2020 11:12

Onze club lapt de vergaderingen onder het bestuur gewoon af zonder aanwezigheid van de leden erbij terwijl we een vzw zijn.
Ik heb in 2013-2014 & in 2015 een buitentornooi georganiseerd waarbij het bestuur aan de kassa zat.
Nooit is ons ter kennis gegeven wat ooit de opbrengst was.
Als gevolg kregen we te horen dat ze geen tornooi meer wensten te doen omdat dit toch niets opbracht.
In 2017 hebben wij met onze 1ste ploeg het laatste tornooi afgehandeld met een nettowinst van 1.681,48 euro.
Op dat tornooi hebben 2 getuigen opgemerkt dat de secretaris op een onbewaakt moment de briefjes van 50 euro uit de kassa nam maar hij werd betrapt en moest alles terug leggen. Het bedrag heb ik persoonlijk overhandigd op de club bbq van juni 2017 een de betrokken persoon die in de kassa zat.
Omwille van zijn handelen vroeg ik om het kasboek te mogen inkijken om te weten te komen wat de opbrengsten van de 3 vorige tornooien waren. Tot op heden nog steeds zonder resultaat. Ik vermoed dus dat er gesjoemeld word met de rekeningen onder het bestuur.

Elk jaar bleef ik deze vraag herhalen en in mei 2019 kregen we een uitnodiging voor de algemene vergadering die 1u voor onze club bbq zou doorgaan. Ikzelf was zeker 1u30 op voorhand daar maar er kwam geen vergadering. Later vernam ik dat het bestuur onder hun reeds had vergadert zonder enig lid erbij.
Omdat ik ben blijven doordrammen dat ze niet wettelijk bezig zijn hebben ze me vorige week donderdag laten weten via email dat ze het voltallig team van de 1ste ploeg uitschrijven en dit zonder enige inspraak van de leden.
Ik veronderstel dat dit helemaal niet wettelijk is en dat dit via een Bijzondere Algemene Vergadering door ten minste 1/5de van de leden moet aangevraagd worden. Indien dit zo is hoe ga ik te werk en wat moet ik vermelden om besproken te zien op deze bijzondere algemene vergadering

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Oude Belg
Berichten: 3192

#2 , 13 apr 2020 16:22

Eerst even nakijken wie, volgens de statuten, de (volledige) leden zijn. Vaak is dat het bestuur, de anderen zijn dan toetredende leden zonder stemrecht. Kortom : controleer welke soorten leden er zijn: werkend, toetredend, volledig, ... en welke rechten/plichten ze hebben.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”