Exittax België zonder materiële activa

jozefv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Exittax België zonder materiële activa

#1 , 08 apr 2020 20:48

Hallo iedereen

Ik overweeg om binnen enkele jaren naar het buitenland te verhuizen omwille van familiale redenen. Ik heb een bvba die ik zelf run, vrijwel volledig online, zonder noemenswaardige fysieke activiteiten in België.

Als ik verhuis, zou mijn bedrijf dus meeverhuizen naar het buitenland. Ik heb gelezen dat hierop een exittax moet betaald worden op de toekomstige meerwaarde die uit de activa voortvloeit.

Mijn vraag is nu of ik ook zo’n exittax zou moeten betalen? Hoe wordt die belasting berekend? Over hoeveel “toekomstige meerwaarde” heeft men het hier? Ik heb geen noemenswaardige materiële activa. Wordt dit dan berekend op de goodwill (en hoe wordt die gewaardeerd, het voorgaande resultaat,…?

Als het moment er is zal ik zeker nog wel grondig informeren bij een accountant, maar ik wilde gewoon al eens weten of dit iets is waar ik mee bezig moet zijn of dit eerder iets is voor gigantische bedrijven waar een klein bedrijf zich geen zorgen over hoeft te maken.

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Fortuin
Berichten: 1013

#2 , 09 apr 2020 10:22

Gaat het hier om software? Een zetelverplaatsing naar het buitenland komt inderdaad overeen met een liquidatie van het handelsfonds aan marktwaarde (daarop betaal je dan het percentage exit taks, momenteel 15% dacht ik).

Als een internetbedrijfje stabiel 100.000 winst doet per jaar, zal de waarde van het handelsfonds al snel oplopen tot 250-500.000 EUR. Daarop betaal je exit taks.

Naar welk land zou je verhuizen? De makkelijkste oplossing is vaak om een marktconform deel van de winst van de BV(BA) door te factureren naar een vennootschap in de nieuwe woonstaat, bijvoorbeeld als managementvergoeding voor het leveren van bepaalde diensten (operationeel, boekhouding, etc). Dan blijft de BVBA bestaan met alle Belgische verplichtingen (en zit je dus met twee vennootschappen), maar valt de winst in BE lager uit.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”