afstand vruchtgebruik aandelen

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

afstand vruchtgebruik aandelen

#1 , 08 apr 2020 16:15

in eerdere posts heb ik al het ongelukkig handelen van mijn vriendin in haar vennootschap aangehaald.

bij de start had ze statutair 20.000 euro aan aandelen (100%). bij een wazige bijeenkomst heeft zij (onwetend!) een overeenkomst getekend waarbij ze enkel nog het vruchtgebruik heeft en de naakte eigendom afstond aan haar 2 kleinkinderen....

zij wil nu uit de vennootschap treden en het vruchtgebruik afstaan. haar mede-zaakvoerder (moeder van de kleinkinderen) heeft geen enkele inkomsten gerealiseerd (enkel uitgaven) en eist nu alle roerende goederen op. Gelukkig heeft ze nog geen beslag gelegd op de door mijn vriendin gegenereerde inkomsten.

Wat zijn de implicaties van een afstand van vruchtgebruik? Heb ik het juist voor dat mijn vriendin momenteel nog het volledige stemrecht heeft? Kan zij haar dochter nog ontslaan als zaakvoerder? De vennootschap heeft schulden (verlies uit het verleden) en op de R/C van de kleinkinderen binnen de vennootschap staan nog forse bedragen.

Welke risico's loopt mijn vriendin?

Met dank voor jullie antwoorden op deze vervelende problematiek.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#2 , 09 apr 2020 10:26

is er geen enkele bolleboos die me zelfs gedeeltelijk maar kan helpen?

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#3 , 09 apr 2020 11:05

Afstand van vruchtgebruik impliceert dat u geen zakelijke rechten meer heeft ten aanzien van de aandelen. Uw vriendin was eerst eigenaar, vervolgens vruchtgebruiker en daarna niets meer - een derde. De kleinkinderen zijn dan volle eigenaar.

Stem- en dividendrecht komen in de regel de vruchtgebruiker en niet de blote eigenaar toe.

Of u de zaakvoerder ('de moeder van de kleinkinderen,' zoals u dat zo leuk verwoord - normaal zeggen we dan (schoon)dochter ;) ) kan ontslaan, hangt af van uw statuten.

Over de roerende goederen kan ik niets zeggen, omdat u te weinig informatie geeft. Evenzo voor wat betreft de door uw vriendin gegenereerde inkomsten.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

Reclame

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#4 , 09 apr 2020 11:22

Dankuwel voor dit antwoord. Dit enigszins bemoedigend. De zaakvoerders zijn niet statutair benoemd. De dochter kan dus ontslagen worden na het bijeenroepen van een AV waarop enkel mijn vriendin aanwezig dient te zijn.

Dit onder vorwaarde dat mijn vriendin ook geen afstand van stemrecht deed.....

Ik neem aan (hoop) dat mijn vriendin de aandelen niet moet terugbetalen....

Ghentian
Berichten: 859
Juridisch actief: Ja

#5 , 09 apr 2020 11:49


Ik neem aan (hoop) dat mijn vriendin de aandelen niet moet terugbetalen....
Aan wie? Dit begrijp ik niet.
Een blote eigenaar heeft geen vruchtgebruik; een naakte eigenaar geen kleren.

baguetje2850
Topic Starter
Berichten: 155
Juridisch actief: Nee

#6 , 09 apr 2020 12:17

mijn vraag was misschien wat raar, maar uw antwoord is veelzeggend en duidelijk. Waarvoor mijn dank.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”