vennotschap en RVA

Dré
Topic Starter
Berichten: 1

vennotschap en RVA

#1 , 14 aug 2008 19:15

Ik heb momenteel een éénmanszaak (in bijberoep).
Mijn echtgenote gaat opnieuw voltijds studeren (Hogeschool) met een uitkering van de RVA. Zij leverde totnogtoe occasioneel winstgevende prestaties (5 à 8 maal per jaar, winst na aftrek van kosten: 500 à 1300 euro/jaar), naast haar hoofdberoep als bediende. Zij levert ook nog enkele vrijwilligersprestaties per jaar (beneden de limiet van 1200 euro).
Kan ik een vennootschap (bvb VOF) oprichten waarbij mijn echtgenote vennoot is, zij occasioneel prestaties levert (zie hoger) die inkomsten opbrengen voor de vennootschap, maar waarbij zij zelf geen inkomsten verwerft uit die prestaties of de vennootschap? Of moet zij dan van haar uitkering inleveren?
De RSVZ heeft reeds laten weten dat zij, indien zij jaar na jaar eenzelfde soort occasionele prestaties levert, zich moet inschrijven als zelfstandige in bijberoep. Dit lijkt me onverenigbaar met de uitkering van de RVA?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor
Berichten: 10360

#2 , 16 aug 2008 11:23

“Art.44.Om uitkeringen te kunnen genieten moet de werkloze wegens omstandigheden onafhankelijk van zijn wil zonder arbeid en zonder loon zijn.Art.45.Wordt voor de toepassing van artikel 44 als arbeid beschouwd :...2° de activiteit verricht voor een derde, waarvoor de werknemer enig loon of materieel voordeel ontvangt dat tot zijn levensonderhoud of dat van zijn gezin kan bijdragen.Tot bewijs van het tegendeel wordt elke activiteit verricht voor een derde geacht een loon of een materieel voordeel op te leveren.De *Minister bepaalt na advies van het beheerscomité :1° de voorwaarden en de modaliteiten die dienen vervuld te worden, zowel door de werkloze als door de begunstigde privé-persoon, opdat een vrijwillige en gratis activiteit voor een privé-persoon zou kunnen uitgeoefend worden met behoud van het recht op uitkeringen...”.”(25 NOVEMBER 1991. - Koninklijk besluit houdende de werkloosheidsreglementering).

Een vennootschap is ook ‘een derde’.

* Art.18.§ 1. Een werkloze kan, mits akkoord van de directeur, een vrijwillige en gratis activiteit voor een privé-persoon uitoefenen, indien deze activiteit niet plaats vindt in de professionele sfeer en de activiteit het voorwerp uitgemaakt heeft van een voorafgaandelijke aangifte bij het werkloosheidsbureau...”(26 NOVEMBER 1991. - Ministerieel besluit houdende toepassingsregelen van de werkloosheidsreglementering).

Ga volledigheidshalve naar (Belgische wetgeving) onder Belgisch Staatsblad in http://just.fgov.be/ . Klik voor WetBOEKEN in de balk achter ’Juridische aard’.Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”