Om de x jaar een nieuwe smartphone, is dat ok?

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

Om de x jaar een nieuwe smartphone, is dat ok?

#1 , 01 mar 2020 17:18

Dag iedereen,

Ik had een vraagje in verband met het aankopen van een smartphone in een BV. Stel ik koop vandaag een smartphone met een waarde van +- 800 euro (inc BTW). Ik dien deze af te schrijven over 3 jaar. Gedurende die 3 jaar betaal ik VAA op dit toestel, daar ik deze ook plan te gebruiken in het privé. Stel dat ik na 3 jaar een nieuw toestel wens te kopen op de BV. Wat gebeurt er dan met de oude? Ik veronderstel dat ik maar 1 keer VAA betaal, gezien ik de oude niet meer plan te gebruiken. Kan ik die oude gewoon in de kast leggen als backup telefoon moest er iets mis gaan met mijn nieuw toestel?

Bedankt iedereen!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dako
Berichten: 333

#2 , 03 mar 2020 09:50

Wat gebeurt er dan met de oude? Ik veronderstel dat ik maar 1 keer VAA betaal, gezien ik de oude niet meer plan te gebruiken. Kan ik die oude gewoon in de kast leggen als backup telefoon moest er iets mis gaan met mijn nieuw toestel?
Ligt eraan wat je met het toestel doet. Bij verkoop moet je deze in principe vanuit de BV (met BTW indien BTW-plichtig) verkopen en uit de afschrijvingstabel halen. Je kan hem ook perfect houden en in de kast leggen waardoor hij bij op de afschrijvingstabel blijft staan. Aangezien je maar één GSM in gebuik hebt, je de andere kan tonen en één abonnement hebt zal één VAA normaal geen probleem vormen bij een controle.
Met vb meerdere (dure) telefoons op korte termijn, of meerdere abonnementen mag je meer problemen verwachten.

bosii
Topic Starter
Berichten: 26
Juridisch actief: Nee

#3 , 03 mar 2020 20:07

Bedankt top. Dat wou ik even weten ;). Hartelijk dank voor de reactie.

Reclame

LeenW
Berichten: 12770

#4 , 03 mar 2020 22:18

Let wel op, btw herzieningstermijn is 5 jaar, geen 3.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”