Ondernemingsnummer en vestigingseenheid

paddepoel2
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Ondernemingsnummer en vestigingseenheid

#1 , 27 feb 2020 17:34

Hallo,

De provincie Oost-Vlaanderen wil een bedrijfsbelasting heffen gebaseerd op de vestigingseenheid. De dochter oefent een beroep uit als kinesitherapeut en heeft dus een ON. Ze is vrijgesteld van BTW (art.44). Bij inschrijving in KBO werd haar ook een nummer van vestigingseenheid toegekend. De vestiging zelf is haar woonplaats waar ze geen activiteit uitoefent vermits ze tewerkgesteld is in een praktijk. Ze betwist bij de provincie het bestaan van de vestiging. Provincie antwoordt dat de belasting niet verschuldigd is als er geen vestiging is. Dit betekent concreet dat het nummer van VE zou moeten geschrapt woden.
Kan dit?
Is het mogelijk om een ondernemingsnummer te hebben, zonder een vestiging en VE-nummer?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12770

#2 , 27 feb 2020 17:46

Volgens mij niet, de MZ (of domicilie in dit geval) is altijd geregistreerd als vestigingseenheid.

denlowie
Berichten: 15922
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 feb 2020 19:40

De provincie belastingen gaan als er geen vestigingsadres naar het adres van de zelfstandigen, dus iedereen betaald deze prov. taks .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

jef007
Berichten: 1679

#4 , 28 feb 2020 16:30

men kan wel degelijk een ON hebben zonder vestigingseenheid
er staat dan bij KBO :
"aantal vestigingseenheden VE :0"

LeenW
Berichten: 12770

#5 , 28 feb 2020 16:32

men kan wel degelijk een ON hebben zonder vestigingseenheid
er staat dan bij KBO :
"aantal vestigingseenheden VE :0"
Is dat niet enkel voor buitenlandse bedrijven zonder vaste inrichting in BE?

jef007
Berichten: 1679

#6 , 28 feb 2020 17:30

neen
op mijn andere laptop heb ik een voorbeeld staan van een ON zonder VE
wegens privacy redenen kan ik uiteraard het ON hier niet plaatsen maar het is GCV

LeenW
Berichten: 12770

#7 , 28 feb 2020 17:55

neen
op mijn andere laptop heb ik een voorbeeld staan van een ON zonder VE
wegens privacy redenen kan ik uiteraard het ON hier niet plaatsen maar het is GCV
Misschien een die ambtshalve geschrapt is van een adres?

jef007
Berichten: 1679

#8 , 28 feb 2020 18:22

maar neen, het is een actief ON!
zoals velen die geen echte uitbatingsadres hebben.
bvb mensen die export doen van voertuigen op bestelling ( rechtstreeks van oude eigenaar naar buitenland)

Katrien83
Berichten: 36
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 feb 2020 00:33

Hier wil ik ook wel het fijne van weten! Ik heb een eenmanszaak als kunstenaar in bijberoep en wil helemaal geen klanten thuis, maar
mijn domicilieadres staat als vestigingseenheid in de KBO. Kan ik dit gewoon schrappen dan???
Heb mn atelier thuis in de kelder, maar verkoop enkel via tentoonstellingen buitenshuis en vind t niet aangenaam dat mn privé-adres openbare info is in de KBO.

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”