BVBA en scheiding

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

BVBA en scheiding

#1 , 13 aug 2008 13:07

Samen met mijn ex heb ik in 1998 een bvba opgericht waarin wij elk de helft van de aandelen hebben, wij waren gehuwd volgens het wettelijk stelsel (bvba opgericht uit de gemeenschap)

Wij leven ondertussen bijna 2j gescheiden. Mijn ex weigert mijn aandelen over te nemen. Hij is aangesteld als zaakvoerder en ik gewoon als vennoot (staat zo in de statuten vermeld)

Nu is mijn vraag waar heb ik recht op als vennoot. Klopt het dat ik mijn deel van de winst jaarlijks kan opvragen ? Ik weet helemaal niks meer over de zaak, ik word niet op de hoogte gehouden, ivm de jaarrekening, winst/verlies enz. kortom het reilen en zeilen van de bvba.
Het enige dat ik weet is dat hij nog steeds van de voordelen geniet, zoals, auto, telefoon, aankopen btw vrij voor privé-doeleinden enz.


Mijn advocaat is niet op de hoogte van vennootschapsrecht en om een 2e advocaat te nemen heb ik de financiële middelen niet ik kan amper mijn rekeningen betalen, laat staan nog een 2e advocaat. Op geen enkel voorstel is mijn ex ingegaan en nu heeft de rechtbank een notaris aangesteld om de verdeling te regelen maar ik vrees dat dit ook niet gaat lukken.
Het vertrouwen in mijn advocaat raak ik ook stilaan kwijt.

Ik hoop dat hier iemand mij kan inlichten wat ik moet of kan doen want ik weet het echt niet meer.


Graag dringend feedback

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
John B
Berichten: 22
Locatie: Hasselt

#2 , 13 aug 2008 14:41

als vennoot moet je toch deelgenomen hebben aan de gewone algemene vergadering (die minstens 1x per jaar moet plaatsvinden) of hoe zijn de beslissingen al die tijd gebeurd?

In ieder geval moet je als vennoot uitgenodigd worden voor de algemene vergadering en kan je die in bepaalde gevallen zelf laten samenkomen.

Het is die vergadering die beslist of/hoeveel winst uitgekeerd wordt. Je hebt als vennoot ook recht op inzage in de boeken en kan vragen stellen aan de bestuurder (op de algemene vergadering).

Als de verstandhouding (grondig) verstoord is tussen de vennoten (ik veronderstel dat jullie de enige vennoten zijn), kan je je door jouw man doen uitkopen (de zogenaamde uittreding).

Als jouw man als bestuurder fouten heeft gemaakt, kan hij daarvoor aansprakelijk gesteld worden.

Wat de uittreding betreft, kan jouw advocaat eens kijken naar artikel 340 Wetboek vennootschappen:

"Iedere vennoot kan om gegronde redenen in rechte vorderen dat zijn aandelen worden overgenomen door de vennoten op wie deze gegronde redenen betrekking hebben.

De artikelen 335, 336, tweede lid, en 337, tweede lid, zijn van toepassing. Artikel 337, eerste lid, is van overeenkomstige toepassing op de eiser."

mieke43
Topic Starter
Berichten: 23

#3 , 13 aug 2008 14:50

Bedankt voor je reaktie

Ik ben op geen enkele vergadering uitgenodigd. Hoe ze dit allemaal klaarspelen weet ik niet, ik dacht ook dat ik moest tekenen bij neerlegging van de jaarrekening, maar mij wordt, werd, niets gevraagd.

Volgens mij tekenen mijn ex en de boekhouder alles, ik heb er echt geen idee van in elk geval is er geen communicatie meer tussen mijn ex en mij, af en toe hoor ik nog eens iets via de kinderen, maar ook niet zo veel, ik wil ze met al die problemen niet belasten.

Reclame

Terug naar “Vennootschappen & Verenigingen”